Sähköiset terveyspalvelut terveyden edistämisen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0274-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Maijala
- Hanna Vatanen
Vastuuopettaja
Hanna Vatanen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sähköisiin hyvinvointi- ja terveyspalveluihin liittyvän käsitteistön
- keskustella etäteknologian ja sähköisten palveluiden käyttöönottoon liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista terveyden edistämisessä
- kuvata ja selittää, millaisia sähköisiä palveluita ja ratkaisuita on tarjolla, ja millaiset ovat niiden kehittämisen suunnat
- tukea ja ohjata kuntalaista omaehtoisessa terveyden edistämisessä, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa hoidollisessa vuorovaikutuksessa ja terveyden edistämisessä
- kuvata, millaisia tutkimustuloksia on saatu sähköisten palveluiden vaikuttavuudesta ja aihealueen hyviä käytäntöjä
- toimia kehittämisverkostoissa, joissa tavoitteena on kehittää uusia sähköisiä työmenetelmiä ja toimintamalleja asiakasymmärrykseen perustuen
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Canvasissa. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä- ja tehtäviä.
Tapaamiset verkossa toteutetaan Zoomissa, Zoom-tapaamiset on ilmoitettu lukujärjestyksessä, yhteensä 1,5h x5 tapaamista. Pakollinen läsnäolo orientaatiossa sekä simulaatiokerralla.
Aika ja paikka
Zoom-tapaamisen linkit löytyvät lukujärjestyksestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali löytyy Canvasista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kyseessä on täydentävä opintojakso, ei hyväksi lukua.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Sähköisten palveluiden käsitteistö, teköäly, robotiikka
Hyvinvointiteknologia
Uusia palvelumuotoja, sähköisten palveluiden käyttö terveyden edistämisessä
Sähköisten palveluiden etiikka
Tulevaisuuden hahmotusta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien tekemistä ja simulaatiopäivään osallistumista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin