Business Planning (10 cr)
Code: HL00BQ79-3013
General information
- Enrollment
-
29.11.2021 - 16.12.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.01.2022 - 15.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Ilkka Bergius
- Taina Lackman
- Teacher in charge
- Ilkka Bergius
- Groups
-
HLF221SALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
- Study unit
- HL00BQ79
Learning outcomes
The student is able to
- recognize existing trends and customer needs
- productize an offering based on customer benefits and the customer experience
- apply different business models and processes
- create a business plan considering sustainable business practices*
*The addition 'considering sustainable business practices' comes into effect on August 1, 2024.
Materials
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alkaessa Canvas -oppimisympäristössä.
Suositeltava kirjallisuus:
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2010. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers - MYÖS E-KIRJANA. John Wiley & Sons.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.247089
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi - MYÖS E-KIRJANA. Edita.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.264474
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus: miksi, mitä, miten? - MYÖS E-KIRJANA. Docendo.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.285219
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä. Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.
Exam schedules
Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Ensimmäisen luentotapaamiskerran lisäksi läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä Yrittäjyyden Teemapäivässä sekä opintojakson loppuseminaarissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.” (Laurean tutkintosääntö.)
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Content scheduling
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas, markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osa opintojakson tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Tämä toteutus ei ole ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin oppimistehtäviin.