Sydän- ja hengityselimistön toiminnan tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8363-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Joni Heikkilä
- Elina Jääskeläinen
- Tapani Risto
Vastuuopettaja
Joni Heikkilä
Ryhmät
-
SFG221KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sydän- ja verenkierto- sekä hengityselimistön toimintavajavuuksien merkityksen ihmisen hyvinvoinnille ja toimintakyvylle
- arvioida sydän ja verenkierto- sekä hengityselimistö toimintojen suorituskykyä eri-iäisillä henkilöillä
- ohjata erilaisin keinoin hyviä elintapoja eri-ikäisillä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, luentoja ja työpajoja Otaniemen kampuksella. Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita mahdollisuuksien mukaan. Työpajoissa 100% läsnäolo.
Aika ja paikka
Pääasiallinen toteutuspaikka Laurea Otaniemen kampus, kts. tarkempi aikataulu Pakista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat
-Suomen Sydänliiton www.sydanliitto.fi ja Hengitysliiton www.hengitysliitto.fi materiaalit erityisesti Sydänliiton Prosarjan Liikuntaoppaat.
-Bäckmand H. (toim.). Hyvä hengitysterveys: opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
-Kardiologia ja Keuhkosairaudet teoksessa Fysiatria 2009. 4. painos, joka löytyy e-kirjana: http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04501&p_selaus=15738
-Circulation verkkojulkaisu, American Heart Association (AHAn) julkaisut.
-Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier.
-Kauranen K. (toim.). 2021. kappale 4. Sisätautien fysioterapia, ss. 467-535 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
-Terveyskylä.fi:
Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo
Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet
Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo
Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys opintojakson vastuulehtoriin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaathan siten aikaa myös itsenäiseen opiskeluun kontaktitapaamisten lisäksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla osaamisesi kehittyy sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa tukevasta fysioterapiasta sekä hengityselimistön toimintakykyä tukevasta fysioterapiasta. Lisäksi saat työvälineitä elintapasairauksien ennaltaehkäisyyn fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan keinoin.
Opintojakson teemat:
Sydän ja verenkiertoelimistön toiminta
Hengityselimistön toiminta
Sydämen toimintahäiriöt ja sydänliikunta
Hengityselimistön toimintahäiriöt ja hengityksen tukeminen fysioterapian keinoin
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
- Yksilötehtävät sydän- ja hengityselinsairausasiakkaan fysioterapiasta (1 + 1 op)
- Luennot ja hengitystoimintojen tukeminen -työpaja 1,5 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
- Luennot ja sydänliikunta työpaja 1,5 op (läsnäolo tai hyväksyttävä korvaus)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Opintojakso tai suorituksen osa on hylätty, jos opiskelija:
- ei toimi annettujen ohjeiden mukaisesti
- on selvittämättömiä poissaoloja työpajoista, joissa on 100% läsnäolo
- ei kykene raportoimaan tehtäviä tai toimintaansa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden