Terapeuttinen harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8359-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
26.08.2022 - 13.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Joni Heikkilä
- Elina Jääskeläinen
- Kati Nykänen
- Mikko Harju
- Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Riikka Saukkola
Ryhmät
-
SFG221SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Opinnot toteutuvat Otaniemen kampuksella
Lisäksi osa käytännön harjoituksista tapahtuu Espoon kaupungin liikuntatoimen Sporttiklubeilla.
Opintojakso sisältää luentoja, työpajoja ja käytännön harjoituksia sporttiklubeilla sekä tentin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- American College of Sports Medicine. http://www.acsm.org.
- American College of Sports Medicine. 2013 ja uudemmat painokset. ACSM´s Guidelines for exercise testing and prescription. 9. painos. Hong Kong: Lippincott Williams & Wilkins.
- Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. ss. 579-608 kpl 8 Terapeuttinen harjoittelu.
- Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
- Keskinen KL., Häkkinen K, Kallinen M. (toim.). 2010. Kuntotestauksen käsikirja. 2. painos. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
- Suni J. & Taulaniemi A. (toim.) 2012. Terveyskunnon testaus - Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
- Kunnossa Kaiken Ikää: http://www.kkiohjelma.fi/
- Liikunta. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2016. Saatavilla internetissä: www.kaypahoito.fi
- Physiotools: https://edulaurea.physiotoolsonline.com/
- Pihlman, M & Luomala, T. 2016. Faskia - terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-Kustannus Oy. ss. 197-287 kpl 7 Faskian harjoittaminen ja kpl 8 Faskia eri harjoittelumenetelmien näkökulmasta.
- Pihlman, M. ym. 2018. Liikkuvuusharjoittelu - hallittua voimaa ja liikkuvuutta. VK-Kustannus Oy.
- PTStudio: https://ptstudio.com/
- UKK-instituutti: http://www.ukkinstituutti.fi/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää yhteistyön Espoon kaupungin liikuntatoimen Sporttiklubeilla.
Lisäksi yhteistyö PT Studion ja Physiotoolsin kanssa sekä muita työelämän asiantuntijapuheenvuoroja.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijan läsnäoloa työpajoissa. Poissaolot on korvattava opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Viiden opintopisteen opinnot tarkoittavat siten noin 135h tunnin työmäärää. Opintojakson tarkemmat aikataulut näkyvät Pakissa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, työpajaharjoittelua sekä ryhmätehtävän Espoon kaupungin Sporttiklubilla.
Lisäksi opintojaksoon sisältyy Physiotools ja PT-Studio -ohjelmistojen esittely ja näiden käytön harjoittelu.
Opintojakso sisältää allasterapian harjoittelua joka toteutuu Laurean ulkopuolella - paikka tarkentuu opintojaksolla.
Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arvioinnin kohteet ovat:
1. Vinkikivartin kirjallinen suunnitelma ja toteutus (HYV/HYL)
2. Työpajat (HYV/ HYL)
3. Tentti (1-5)
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Hylätty (0)
- Opiskelija ei suorita sovittuja opintojakson tehtäviä arviointikriteerejä noudattaen
- Opiskelija on poissa pakollisiksi merkityistä työpajoista
- Opiskelija ei osallistu ryhmänsä mukana Sporttiklubeille ja Vinkkivarttien suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Osaa toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa tai hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä
- Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Osaa perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- Osaa toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- Osaatoimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Osaa edistää ryhmän toimintaa
- Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan