Akuuttihoitotyön perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS90-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
13.10.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anne Kokko
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Anne Kokko
Ryhmät
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida, mitkä tekijät ovat peruselintoimintojen häiriöiden taustalla, ja mitä muutoksia niistä seuraa potilaan elimistössä ja voinnissa
- selittää, miten järjestelmällisesti arvioidaan kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarve ja toteutetaan tilan edellyttämät keskeisimmät kliiniset tutkimukset ja hoito
- yhdistää ja analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan akuuttihoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- priorisoida potilaan hoitoon liittyvät toimenpiteet
- kuvata, miten arvioidaan hoidon vastetta akuuttihoitotyössä
- aloittaa potilaan perusmonitoroinnin
- analysoida kattavan ja oikea-aikaisen kirjaamisen ja raportoinnin merkitystä akuuttipotilaan hoidossa
- kuvata ja suunnitella, miten hoitoteknologiaa käytetään akuutisti sairaan hoitotyössä
- soveltaa akuuttihoitotyössä tarvittavia tiimityön ja viestinnän periaatteita
- kuvata potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit akuuttihoidossa, ja miten varmistaa toimintansa turvallisuus
- kuvata akuutisti sairaan potilaan ja läheisen tuen tarpeet ja tukea heitä
- analysoida ja arvioida omia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä
Toteutustapa
Aktivoiva ja osallistava webinaariopetus, simulaatio- ja työpajatyöskentely, itsenäinen verkko-opiskelu.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Terveysportin tietokannat (opettajan osoittama)
Luentomateriaali
Mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloitusinfon (esitellään opintojakson tarkempi toteutussuunnitelma päivämäärineen), webinaarien ja työpajojen/simulaation ajankohdat lukujärjestyksessä/canvasin kurssialustalla/opettajalta.
Työpajassa/simulaatiossa pakollinen läsnäolo. Työpajoihin opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: A ja B. Työpajaan/simulaation liittyvä valmistautuminen/ennakkoedellytykset (canvasin tehtävät/testi yms) sovitaan aloitusinfossa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Akuuttihoitotyön perusteet 3 op = 81 h opiskelijan työtä (sisältää itseopiskelua canvasin verkkotehtävien avulla, webinaarit, työpaja/simulaatio, tentti).
Sisältö ja sen jaksotus
OPS 2021 osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
-analysoida, mitkä tekijät ovat peruselintoimintojen häiriöiden taustalla, ja mitä muutoksia niistä seuraa potilaan elimistössä ja voinnissa
-selittää, miten järjestelmällisesti arvioidaan kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarve ja toteutetaan tilan edellyttämät keskeisimmät kliiniset tutkimukset- ja hoito
-yhdistää ja analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta
-hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan akuuttihoitotyössä tehtäviä päätöksiä
-priorisoida potilaan hoitoon liittyvät toimenpiteet
-kuvata, miten arvioidaan hoidon vastetta akuuttihoitotyössä
-aloittaa potilaan perusmonitoroinnin
-analysoida kattavan ja oikea-aikaisen kirjaamisen ja raportoinnin merkitystä akuuttipotilaan hoidossa
-kuvata ja suunnitella, miten hoitoteknologiaa käytetään akuutisti sairaan hoitotyössä
-soveltaa akuuttihoitotyössä tarvittavia tiimityön ja viestinnän periaatteita
-kuvata potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit akuuttihoidossa, ja miten varmistaa toimintansa turvallisuus
-kuvata akuutisti sairaan potilaan ja läheisen tuen tarpeet ja tukea heitä
-analysoida ja arvioida omia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä
Jaksotus ja tarkempi sisältö löytyvät toteutussuunnitelmasta canvasin verkkokurssialustalta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Mod I ja II kliiniset hoitotyön teoriat ja työpajat tulee olla suoritettuna. Lisäksi Mod III Perioperatiivinen hoitotyö sekä Lääkehoito ja lääkelaskut 3 tehtynä tai menossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Akuuttihoitotyön perusteet tentti 1-5/Hyl
Työpajaan/simulaatioon osallistuminen. Työpajaan/simulaation liittyvä valmistautuminen/ennakkoedellytykset (canvasin tehtävät/testi yms) sovitaan aloitusinfossa.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä
• raportoida
• toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen 'toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
• ottaa vastaan ohjausta
• toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
• noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
• koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
• raportoida sovitulla tavalla
• toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
• osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
• toimia tavoitteellisesti ryhmässä
• suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
• käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
• vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
• raportoida ja viestiä ammattimaisesti
• toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan
• edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
• hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
• toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
• suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden