Skip to main content

Promoting the Health of School Children and Students (5 cr)

Code: R0037-3011

General information


Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 30.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
RDI proportion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Sari Haapa
Joni Heikkilä
Tiina Putkuri
Teacher in charge
Tiina Putkuri
Study unit
R0037

Learning outcomes

The student is able to
- plan, implement and evaluate public health nursing among school children and adolescents
- plan, implement and assess public health nursing among students
- analyse and develop evidence-based work methods for school and student health care
- apply expertise in health promotion in multiprofessional cooperation with individuals, groups and communities
- act as a promoter of health in school and study communities and environments

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287

Piha, J. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.11330000000001641

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko

Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338

Muu opintojaksolla esitelty kirjallisuus

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Työelämän edustajia pyritään saamaan vierailijoiksi opintojaksolle.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]

Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:

• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen, opiskelijan ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
• Koululaisen, opiskelijan ja perheen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien riskien ja ongelmien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opsikeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä.

Osa 2 Seksuaaliterveys:

• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Go back to top of page