Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3043
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
- Päivi Ylinen
- Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Irene Pylkkänen
Ryhmät
-
SHG220SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Toteutustapa
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Aktivoiva ja osallistava webinaariopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen, ryhmäohjaustehtävät.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu.
Aika ja paikka
Otaniemen kampus, kevät 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
LASTEN SAIRAANHOITO
• Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin
• Duodecim, Terveyskirjasto (2019) – Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00286
• Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020
• Pakkausseloste Osmosal –jauhe / Pharmaca Fennica - soveltuvin osin
• Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092
• Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774
• Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545
• Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset
• Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf
IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ
Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf
Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
MONIKULTTUURISUUS
WellmanE. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä.
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tällä opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä Humak-ammattikorkeakoulun viittomakielentulkkiopiskelijoiden kanssa. Tällä opintojaksolla oppimisessa hyödynnetään tutkittua ja näyttöön perustuvan tiedon keruuta, synteesiä, raportointia sekä tiedon soveltamista käytännön hoitotyön tilanteisiin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Orientaatio Zoomissa 13.1.22 Läsnäolovelvoite
Työpajat , pakolliset, 1 päivä 17.2. ja 18.2. (huom! Ryhmäjako A, B ja C)
Lääkelaskut (ennen harjoittelua),
Lastentautien verkkokurssi (ennen harjoittelua)
Naistentautien ja synnytysten verkkokurssi (ennen harjoittelua)
Lasten sairaanhoidon näyttökoe (valtakunnallinen) 7.4. ja 13.2. (Huom! Ryhmäjako 1,2,3)
Ryhmänohjausprojektin aloitus
Ryhmänohjaustehtävien seminaari 14.4. pakollinen
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio
Geriatrian tehtävä Canvas oppimisympäristössä
Työpajat (pakolliset) 17.2. ja 18.2. (huom! Ryhmäjako A, B ja C)
Ikääntyneen hoitotyön tietotesti (valtakunnallinen) 28.4.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opetus tulee olemaan osittain englanninkielellä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op:
Verkko-opetus 36h
-Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
-Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyön erityispiirteet 16h
- työpaja 4h
-Näyttökoe 4h/opiskelija
-tietotesti 1 h/ opiskelija
-Naisten hoitotyö ja äitiyshuolto 16h + työpaja 4h
-Lasten lääkehoito 2h + lääkelaskutentti
-draamateoriaa 2 h
Itsenäinen työskentely 73h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
-Verkko-opetus 32h
-Työikäisen hyvinvointi 8h
-Ikääntyvän hyvinvointi 16h (sis. Työpaja)
-Muistisairas 8h (sis.työpaja)
-tietotesti 1 h/ opiskelija
Itsenäinen työskentely 76h
-Geriatria (hyväksytty/hylätty)
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettajat Irene Pylkkänen ja Hanna Vatanen
Perhehoitotyö
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lapsen kehitysvamma
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset
Naisen hoitotyö
Äitiyshuolto
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Kirsi Leinonen
Työikäisen hyvinvointi, (terveydenhoitajaopiskelijoilla tämän tilalla palliativiinen hoitotyö)
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua. Jos opiskelijalla on paljon puuttuvia opintoja edellisistä moduuleista, hän ei voi osallistua opintojaksolle.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Osa 1: K5-T1, hylätty.
- Ryhmänohjaus case-videointi/simulaatio, numeraalinen arviointi
- Lastentautien ja naistentaudit ja synnytys tehtävälomakeet: hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
- Lääkelaskut hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty ENNEN harjoittelua
- Tietotesti valtakunnallinen
-Näyttökoe (hyväksytty/hylätty)
Osa 2: K5-T1, hylätty.
-Geriatria hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
-valtakunnallinen tietotesti
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Lisätiedot
Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.