Palveluinnovaatiot (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9145-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.09.2022 - 14.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Miia Vakkuri
- Henry Lybäck
- Vastuuopettaja
- Miia Vakkuri
- Ryhmät
-
MSA221KNPalveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K21, Leppävaara
- Opintojakso
- A9145
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja
Aika ja paikka
Lukukausi: syksy 2022.
Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Tiimityöskentelyä tehdään tiimeissä myös muina aikoina.
Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa
tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is service design thinking: basics - tools - cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana http://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly
https://www.thisisservicedesigndoing.com/
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Julkaistu myös E-kirjana http://www-ellibslibrary-com.nelli.laurea.fi/book/978-952-14-1688-0
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. New Jersey: Hoboken, John Wiley & Sons Inc. Julkaistu myös E-kirjana https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2670000000592458
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
http://libguides.laurea.fi/c.php?g=224541&p=3296882
Toteutustapa
Projektitoimeksiantajan antaman kehityshankkeen suunnittelu, toteutus ja arviointi palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen.
Palvelukonseptin ideoinnissa käytetään hyödyksi
yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä:
Lean Service Creation
Benchmarking
Haastattelu
Havainnointi
Persoonat
Asiakaspolku
Value Proposition Canvas
Trend Canvas
Business Model Canvas
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikoittain. Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin (mikäli poissaoloja on enemmän kuin 3 krt, hylätään suoritus). Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ke 21.09.2022 klo 9-15. Lähiopetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitämme Kalatukku Eriksson yrityksen palveluliiketoimintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Lisätietoja:
Henry Lybäck
henry.lyback@laurea.fi
Miia Vakkuri
miia.vakkuri@laurea.fi