Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9125-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.09.2022 - 12.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja
Heidi Vähänikkilä
Ryhmät
MSA222SN
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara
Opintojakso
A9125

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Aika ja paikka

Läsnäopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voidaan opetukseen tehdä muutoksia)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina. Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti).

Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan myös seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalvelukurssi. Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Huomioithan ystävällisesti, että opiskelijan osaamisen kertyminen vaatii opiskelijalta itseltään myös aktiivista roolia ja osallistumista opintojaksolle.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös 1-2 yritysvierailua alan yrityksiin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle osallistumisen vahvistamista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen yksittäisistä poissaoloista (esim. sairasloma) ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä.

Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson. Opiskelijan tulee poissa ollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessin kautta. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu kahdesta eri osasta:
1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), allokoitu työaika 35h
2) projektityö (ryhmätyönä), allokoitu työaika 75h + esityksen valmistelu 4h

Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi lähiopetuksena läpi kevään. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun