Siirry suoraan sisältöön

Laskentatoimi (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ80-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 100

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Mika Hentunen
  • Paula Vedman

Vastuuopettaja

Mika Hentunen

Ryhmät

  • HLD222KA
    Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
  • HLDOPK22
    Liiketalouden koulutus, Avoin AMK polkuopinnot, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hoitaa pienen yrityksen taloushallintoa, kirjanpitoa ja palkanlaskentaa
- arvioida yritystoiminnan kannattavuutta
- tehdä laskelmia hinnoittelupäätösten tueksi
- laatia budjetteja ja tehdä budjettiseurantaa

Toteutustapa

Verkkototeutus Canvasissa.

Aika ja paikka

Voit tarkastella aikatauluja esim. lukkarikoneen tai Tuudon kautta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjanpidon teema:
1. Oppikirjasuositus: Tomperin Käytännön kirjanpito (myös verkkoaineistona). Mahdollisimman uusi painos on aina parempi, mutta vanhemmallakin pärjää. Myös Jormakka -Koivusalo - Lappalainen - Niskanen : Laskentatoimi käy kuten muutkin peruskirjanpidon oppikirjat. Oppikirjoja hyödynnetään soveltuvin osin eli koko sisältö ei kuulu tähän opintojaksoon.
2. Canvasin verkkotyötilassa oleva materiaali (opetusvideoita ja tehtäviä yms.). Työtilassa on suositusaikataulu opintojen etenemiselle. Nopeamminkin voi edetä, mutta tenttiaika on kuitenkin kaikille sama.
____
Kustannuslaskennan teema:
Canvasissa olevien materiaalien lisäksi opiskelun tukena voi käyttää teosta Jormakka - Koivusalo - Lappalainen - Niskanen (2021): Laskentatoimi https://www.ellibslibrary.com/book/9789513781033 sivut 159-182
____
Budjetoinnin teema: Canvasissa miniluentoja aiheesta. Lisäksi voi käyttää teosta Jormakka - Koivusalo - Lappalainen - Niskanen (2021): Laskentatoimi (myös verkkoaineistona), sivut 183-205 (Budjetti ohjaa toimintaa -kappale).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjanpidon osalta opinnot kannattaa aloittaa heti 8.8.2022, kun työtila avautuu - näin voit keventää syksyn töitä. Orientoiva tehtävä eli 1.1 Johdantotehtävä pitää tehdä aikataulun mukaan 17.8.2022 mennessä, jotta varmistat paikkasi opintojaksolla.

Ajantasainen oppimistapahtumien aikataulu on lukkarikoneessa ja Tuudossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Kirjanpidon teema on 4 op eli 108 tuntia.
Kannattavuuden ja hinnoittelun teema on 3 op eli 80 tuntia.
Budjetoinnin teema on 3 op eli 80 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Kirjanpidon moduuli: elo-syyskuu
Kustannuslaskennan moduuli: syys-lokakuu
Budjetoinnin moduuli: loka-marraskuu

Kirjanpidon opintoihin sisältyy perusteet, joihin liittyen mm kirjaukset, tilinpäätös jaksotuksineen, arvonlisäverotuksen ja palkanlaskennan perusteet ja kirjanpito-ohjelmiston käyttö.

Kustannuslaskennassa käsitellään kustannuksia ja tuottoja, laskennan matemaattisia apuvälineitä, hinnoittelua, vaihtoehtoislaskelmia ja katetuottolaskennan sovelluksia.

Budjetoinnissa rakennetaan pääbudjetteja ja osabudjetteja myös arvonlisävero huomioiden. Pohditaan myös budjetoinnin onnistumiseen liittyviä tekijöitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnot ovat jatkoa 1.moduulin Liiketoimintaosaamisen opintojakson taloushallinnon perusteille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Kirjanpidon teeman pakollisiksi merkityt (P) Canvas-tehtävät (yksilösuorituksia) on oltava tehtynä mielellään jo opiskelijan tullessa tenttiin. Teeman arvosana (HYL-5) muodostuu verkkotentin (yksilösuoritus) ja palautettavan Tilinpäätösanalyysi -tehtävän (paritehtävä) perusteella. Tentin painoarvo on 60 % ja palautettavan tehtävän painoarvo on 40 %.

Kustannuslaskennan moduuli arvioidaan palautettujen tehtävien ja verkkotentin yhteenlasketun pistemäärän perusteella, kuitenkin niin, että verkkotentissä on saatava vähintään 6 pistettä. Tehtävien maksimipistemäärä on 10 + 10 = 20 ja verkkotentin 20, kokonaispisteet siis 40.
37-40 pistettä: arvosana 5
33-36 pistettä: arvosana 4
27-32 pistettä: arvosana 3
22-26 pistettä: arvosana 2
17-23 pistettä: arvosana 1 (kuitenkin niin, että tentistä täytyy saada vähintään 6 pistettä)
Uusintatenteissä moduulin arvosana tulee joko pelkästään tentin perusteella tai niin, että tehtävät huomioidaan ja tentin osuus on 20 pistettä - näistä korkeampi arvosana valitaan. Uusintatenteissä ei voi korottaa moduulin arvosanaa.
____
Budjetoinnin palautettavat tehtävät on oltava hyväksytysti suoritettu. Budjetoinnin arvosana (HYL-5) muodostuu tentin perusteella.
____
Opintojakso arvioidaan kolmen moduulin arvosanojen painotettuna keskiarvona (Kirjanpito 40 %, kustannuslaskenta 30 %, budjetointi 30 %). Kaikki moduulit on suoritettava hyväksytyksi, jotta opintojaksosta saa hyväksyttävän arvosanan.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Vähintään yhden teeman arvosana on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kolmen moduulin arvosanojen painotettu keskiarvo on 1 - 2,49.

Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:

1 OSAA
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kolmen teeman arvosanojen painotettu keskiarvo on 2,50 - 4,49

Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:

3 OSAA
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kolmen moduulin arvosanojen painotettu keskiarvo on 4,50 - 5

Laurean yleiset arviointikriteerit, vaativuustaso 1:

5 OSAA
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä