Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0018-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

26.08.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Annemari Kantanen
  • Vuokko Pohjanoksa

Vastuuopettaja

Vuokko Pohjanoksa

Ryhmät

  • SSD222KA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteet

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa.

Opintojakso muodostuu verkko-opetuksesta, orientaatiotehtävistä sekä sosiaalipalvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä.

Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvasissa ja vapaaehtoisilla aikatauluun merkityillä ohjausajoilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tieto sopivasta oppimateriaalista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Tällä opintojaksolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä ENNAKKOTEHTÄVÄN 30.8.2022 mennessä. Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa 26.8., jolloin opiskelija saa ennakkotehtävän ohjeistuksen.


Casetehtävät puretaan 9.11. klo 9 - 12.30 ja 11.11. klo 9 - 12.30. Purkupäivissä on läsnäolovelvollisuus tai korvaava tehtävä.

Muuten webinaareissa läsnäolo on vapaaehtoista. Webinaarien tieto-osuus tallennetaan, ellei toisin ilmoiteta.

Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista ja Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 267 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, ryhmätöiden purkujen ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija jakaa kokemuksia ja tutustuu teoriatietoon
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutoksesta
- hyvinvointivaltion tavoitteista ja haasteisista globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteesta ja palvelujärjestelmästä
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteistä

Opintojakso sisältää seuraavat teemamoduulit:
1. Hyvinvointivaltion muutos
2. Sosiaaliturva ja palvelujärjestelmät
3. MOOC - seikkailu sotepalveluviidakossa
4. Sosiaalilainsäädäntö

Opintojakson tehtävät:
- Ennakkotehtävä opintojaksolle, jolla opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla
- Hyvinvointivaltion kehitys -essee (yksilötehtävä) (Hyl-K5)
- Sosiaalilainsäädännön -yksilötentti (Hyl-K5)
- Seikkaile SOTE-palveluviidakossa tehtävä (yksilötehtävä) (Hyl-Hyv)
- Case-tehtävä (ryhmätyö) (Hyl-K5)


Webinaarissa voi olla orientoiva ennakkotehtävä. Tämä ilmoitetaan Canvasissa ja orientaatiotapaamisessa opinnon käynnistyessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]