Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0018-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Annemari Kantanen
- Katri Kärkkäinen
Vastuuopettaja
Vuokko Pohjanoksa
Ryhmät
-
SSD221SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteet
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan verkkokurssina Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa.
Opintojakso muodostuu verkko-opetuksesta, orientaatiotehtävistä sekä sosiaalipalvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvasissa ja vapaaehtoisilla aikatauluun merkityillä ohjausajoilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tieto sopivasta oppimateriaalista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla saattaa olla mahdollista tehdä asiakastyötä/sosiaaliohjausta hanketyössä. Osallistuminen hanketyöhön on vapaaehtoista. Hanketyö ei näy vielä kalenterissa. Mahdollisesta hanketyöstä kerrotaan opinnon orientaatiossa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Tällä opintojaksolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä ENNAKKOTEHTÄVÄN 11.1.2022 mennessä. Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa tammikuun ensimmäisellä viikolla, jolloin opiskelija saa ennakkotehtävän ohjeistuksen.
Orientaatio on kaikille pakollinen. Ellei opiskelija pääse osallistumaan orientaatioon, orientaatio kuunnellaan jälkikäteen tallenteelta. Orientaatioon osallistumisesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa opettajalle.
Casetehtävät puretaan huhtikuussa Casepurkupäivissä. Purkupäivissä on läsnäolovelvollisuus.
Muuten webinaareissa läsnäolo on vapaaehtoista. Webinaarien tieto-osuus tallennetaan, ellei toisin ilmoiteta.
Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista ja Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 267 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, ryhmätöiden purkujen ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija jakaa kokemuksia ja tutustuu tietoteoriaan
- suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutoksesta
- hyvinvointivaltion tavoitteista ja haasteisista globalisoituneessa maailmassa
- suomalaisen sosiaaliturvan rakenteesta ja palvelujärjestelmästä
- sosiaalilainsäädännön pääpiirteistä
Opintojakso sisältää seuraavat teemamoduulit:
1. Hyvinvointivaltion muutos
2. Sosiaaliturva ja palvelujärjestelmät
3. MOOC - seikkailu sotepalveluviidakossa
4. Sosiaalilainsäädäntö
Opintojakson tehtävät:
- Ennakkotehtävä opintojaksolle, jolla opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla
- Hyvinvointivaltion kehitys -essee (yksilötehtävä) (Hyl-K5)
- Sosiaalilainsäädännön -yksilötentti (Hyl-K5)
- Seikkaile SOTE-palveluviidakossa tehtävä (yksilötehtävä) (Hyl-Hyv)
- Case-tehtävä (ryhmätyö) (Hyl-K5)
Webinaarissa voi olla orientoiva ennakkotehtävä. Tämä ilmoitetaan Canvasissa ja orientaatiotapaamisessa opinnon käynnistyessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]