Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1415-3032
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Katri Kärkkäinen
Ryhmät
-
SSD221KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan verkkokurssina Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa.
Opintojakso muodostuu verkko-opetuksesta sekä luovuuteen ja toiminnallisuuteen tutustumisesta eri ympäristöissä sekä luovuuteen ja toiminnallisuuteen liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvasissa ja vapaaehtoisilla aikatauluun merkityillä ohjausajoilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tieto sopivasta oppimateriaalista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Opiskelija voi hyödyntää myös muuta sopivaa materiaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti:
”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksoon kuuluu tutustuminen luovuuteen ja innovatiiviseen ajatteluun innostavaan kohteeseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Tällä opintojaksolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä ENNAKKOTEHTÄVÄN 16.1.2022 mennessä. Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa tammikuun ensimmäisellä viikolla, jolloin opiskelija saa ennakkotehtävän ohjeistuksen.
Orientaatio on kaikille pakollinen. Ellei opiskelija pääse osallistumaan orientaatioon, orientaatio kuunnellaan jälkikäteen tallenteelta. Orientaatioon osallistumisesta ei tarvitse erikseen ilmoittaa opettajalle.
Ryhmätyöt puretaan menetelmämessuilla. Oman ryhmän menetelmämessuilla on läsnäolovelvollisuus. Oman ryhmän menetelmämessujen aikataulu selviää opinnon käynnistyessä.
Muutoin läsnäolo webinaareissa on vapaaehtoista. Webinaarien tieto-osuus tallennetaan, ellei toisin ilmoiteta.
Opintojakson ajankohdat löytyvät kalenterista ja Canvas-työtilasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 135 tuntia. Ajankäyttö jakautuu webinaarien, ryhmätöiden purkujen ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija tutustuu kokemuksellisesti erilaisiin luoviin menetelmiin ja niiden soveltamiseen. Opintojaksolla tarkastellaan luovuuden ja toiminnallisuuden voimavaraistavaa näkökulmaa asiakastyön näkökulmasta sekä omaa luovuutta asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi opintojaksolla tutustutaan aiheeseen liittyvään tietoteoriaan.
Opintojakso koostuu seuraavista teemamoduuleista:
Moduuli 1: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana 2 op
Moduuli 2: Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä 3op
Opintojakson tehtävät:
- Ennakkotehtävä opintojaksolle, jolla opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla.
- Moduulin 1 orientaationa luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä -tallenteen kommentointi (Hyl/Hyv)
- Luova toiminta voimavarana -tehtävä (yksilötehtävä) (Hyl-K5)
- Elämysopintokäynti (yksilötehtävä, mahdollista toteuttaa halutessaan myös ryhmänä) (Hyl/Hyv)
- Moduulin 2 orientaationa menetelmätallenteen kommentointi (Hyl/Hyv)
- Virtuaaliset menetelmämessut (ryhmätyö). (Hyl-K5)
- Luovien ja toiminnallisten menetelmien harjoitukset (yksilötehtävä) (Hyl/Hyv)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnintarkastusohjelman käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.