Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3152

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.04.2022 - 10.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.05.2022 - 21.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
80 - 120
Koulutus
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen
Opettajat
Katja Henttonen
Marjaana Ajanto
Vastuuopettaja
Katja Henttonen
Opintojakso
R0184

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimisympäristön kautta jaetaan materiaalia. Kirjallisuus toimii opintojaksolla tukena, mutta opintojakso ei seuraa mitään tiettyä teosta. Suositeltavia kirjoja:

Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Gaudeamus.
Moilanen, T., Ojasalo, K. & Ritakoski, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: SanomaPro.

Toteutustapa

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuus- ja palvelualojen opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat, sekä P2P-opiskelijat.

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena touko-kesäkuun aikana. Opintojaksolla voi edetä itsenäisesti Canvas-työtilassa olevien materiaalien ja tehtävien avulla. Lisäksi opintototeutukseen sisältyy etänä toteutettavaa opetusta ja ohjausta aikataulun mukaisesti.

HUOM! TÄMÄ ON ITENSIIVITOTEUTUS. Opintojakso päättyy ennen juhannusta. Viiden opintopisteen suorittaminen 7-8 viikon aikana vaatii huomattavaa ajallista panostusta (laskennallisesti 15-20 tuntia työtä viikossa).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

03.05.2022 16.00 - 17.30 Aloitustapaaminen (Zoom)
17.05.2022 16.00 - 18.00 Työpaja: Laadulinen analyysi (Zoom)
31.05.2022 16.00 - 18.00 Työpaja: Määrällinen analyysi (Zoom)
14.06.2022 16.00 - 18.00 TENTTI (Zoom)

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä viikon sisällä opintojakson alkamisesta (eli 10.5. mennessä) pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Koska kyseessä on verkkototeutus, läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaiset suoritustavat sovitaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentonauhoitteet ja työpajat: noin 15 tuntia
Kirjalliset materiaalit (tenttiin valmistautuminen): noin 50 tuntia..
Tehtävien tekeminen: noin 70 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinto keskittyy laadullisiin ja määrällisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin, aineiston keräämiseen ja analysointiin, tutkimuksen ja kehittämisen etiikkaan ja luotettavuuteen, sekä tutkimusviestintään.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuus- ja palvelualojen opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat, sekä P2P-opiskelijat.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun