Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.04.2022 - 15.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 80

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus

Opettaja

  • Katja Hämäläinen

Ryhmät

  • SSD220SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S20, Verkkokampus
  • SSG220KA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkossa. Toteutukseen sisältyy yksilötyöskentelyä sekä tiimeissä innovointia. Opiskeluote on kokeileva ja tulevaisuuteen tähtäävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sitra julkaisut (valikoiden). https://www.sitra.fi/julkaisut/

Toimintamalleja sosiaali- ja terveysalan tutkimuksen,kehittämisen ja innovaatiotoiminnan edistämiseen . Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161810/55_2019_VTEAS.pdf

Muut opintojakson Canvas -työtilassa erikseen ilmoitetut oppimateriaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelija Linkistä.

Esimerkkinä, jos olet tehnyt innovointityötä, palvelumuotoilua tai käynyt innovoinnin intensiiviviikot, niin ole yhteydessä vastuuopettajaan

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyötä ja/tai TKI toimintaa hyödynnetään mahdollisimman paljon

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

12.4. klo 14.45–16.30 Orientaatio. Tutkintosäännön mukainen läsnäolovelvoite/tehtävän teko vastaanottaaksesi opintopaikan opintojaksolla
19.4. klo 15–17.15 Teemawebinaari jonka jälkeen mahdollisuus saada ohjausta tehtäviin klo. 17.15 – 18.00
5.5. klo 15–18.15 Nopeat kokeilut osa.1 (Läsnäolovelvoite jompaankumpaan ”nopeat kokeilut" kertaan)
19.5. klo 15–18.15 Nopeat kokeilut osa.2 (Läsnäolovelvoite jompaankumpaan ”nopeat kokeilut" kertaan)
23.5. klo 15–16.00 Päätöswebinaari ja palaute

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa laskennallisesti 27 tunnin työpanosta. 5 op = 135 h

Opiskelijan ajankäyttö voi vaihdella opiskelijan omista oppimisvalmiuksista johtuen. Jos sinulla on erityisen tuen päätös, otathan yhteyttä vastuuopettajaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö tehtävineen löytyy opintojakson Canvas työtilasta. Aikataulutus lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimukseltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä verkkoluento kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)

Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.