Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Eeva Miettinen
- Tomas Illman
- Vastuuopettaja
- Eeva Miettinen
- Ryhmät
-
HLG222KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
- Opintojakso
- HL00BQ79
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*
*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa syyskuussa ja päättyy joulukuussa 2022.
Monimuotototeutus, jossa lähiopetusta Otaniemen kampuksella.
Opintojakso toteutetaan Canvas -oppimisympäristössä.
Tehtäväpalautusten deadlinet Canvasissa ja Pakissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat (Canvas työtilassa)
Ohjaajien luennot.
Materiaalit on määritelty yksityiskohtaisesti Canvasissa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena.
Kampuksella toteutettavien lähipäivien lisäksi opiskelijat ja opiskelijatiimit toimivat itsenäisesti verkossa / tapaamisin.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Alla opintojakson tapaamiset Otaniemen kampuksella.
Huomioithan, että aikatuluihin saattaa tulla pieniä muutoksia.
08.09.2022 13.00 - 16.00
16.9.2022 9-12.00 (zoom -tapaaminen)
29.09.2022 13.00 - 16.00
28.10.2022 09.00 - 12.00
18.11.2022 13.00 - 16.00
24.11.2022 9.00-12.00 Loppupalaverit tiimien kanssa
Verkkotentti 27-28.10 välisenä aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta.
Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä. Työskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.
Sisältö ja sen jaksotus
Tunteja ja tehtävien palautuksia on viikoittain opintojakson aikana. Suurin osa tehtävistä tehdään tiimissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty