Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BS77-3001
General information
- Enrollment
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Anne Laaksonen
- Mikko Harju
- Terhi Hautaviita
- Sanna Pirinen
- Teacher in charge
- Terhi Hautaviita
- Groups
-
SHB221SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S21, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BS77
Learning outcomes
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Materials
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät
- työpajat
MAPA perusteet työkirja jaetaan MAPA teoriapäivässä.
Teaching methods
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät
- työpaja
MAPA perusteet / Sanna Pirinen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.
Content scheduling
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet
MAPA perusteet / Sanna Pirinen
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin.
Evaluation scale
Approved/Failed