Competence in Service Design (5 cr)
Code: A9529-3012
General information
- Timing
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Outi Kinnunen
- Study unit
- A9529
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Location and time
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Materials
Tuulaniemi, J. 2016. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Pro.
Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers.
Polaine, A., Løvlie, L., & Reason, B. 2013. Service design: From insight to implementation. New York, NY: Roselfeld Media.
Lusch, R.F., Vargo, S.L. 2006. Service-dominant logic: reactions, reflections and refinements. Marketing Theory 6, 281–288.
Ojasalo, K., Ojasalo, J. 2015. Adopting a service logic for marketing: An empirical study on developing a service design tool.
The Nordic School, Service Marketing and Management for the Future, 309 – 334.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opiskelija saa käytännön kokemuksen palvelumuotoiluprojektin toteuttamisesta oman yritysprojektin kautta.
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.
Exam schedules
• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt
Student workload
Ennakkotehtävä 10h
Oma kehittämistehtävä 60 h
Ryhmätyö 40h
Opetuskerrat 26h
Content scheduling
- Ymmärtää palveluajattelun yhteyttä palvelumuotoiluun sekä suunnitteluajattelua palvelumuotoilun taustalla
- Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- Syntetisoida palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät
- Soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
- Analysoida omaa osaamista sekä arvioida erilaisten roolien ja osaamisten merkitystä yhteiskehittämisessä
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.
Evaluation scale
H-5
Further information
Tarkempi sisältö:
• 11.3.2021 klo 9 – 16.00 Muotoiluajattelu kehittämisessä ja palvelumuotoilun prosessi
o Intro opintojaksoon ja ennakkotehtävien läpikäynti
o Opintojakson oppimistehtävät
o Mistä muotoiluajattelu tulee ja mitä se tarkoittaa
o Erilaisia muotoilun prosessimalleja
o Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet, niiden sisältö teoreettisesta sekä käytännön näkökulmasta
• 12.3.2021 klo 9 – 16.00 Palvelumuotoilun menetelmät ja yhteiskehittäminen
o Palvelumuotoilulle tyypilliset menetelmät ja työkalut, niiden läpikäynti ja käytännön harjoittelua
o Mitä yhteiskehittäminen on ja miten se liittyy palvelumuotoiluun?
o Yhteiskehittämisen perusteoria
o Kehittämistiimien muodostaminen ja tiimikohtaisen sparrauksen varaaminen huhtikuulle
• 1.4.2021 klo 9 – 18.00 välillä Tiimikohtainen ohjaus, virtuaalinen tapaaminen 1 tunti per tiimi
o Tiimikohtaisissa sparrauksissa käydään läpi kehittämistehtävää, jotka jokainen opiskelija toteuttaa. Käydään läpi mahdolliset haasteet ja sparrataan prosessia toimivaksi.
• 16.4.2021 klo 9 – 16.00 Konseptin luominen ja businessmallit, yritysprojektin esittelyt
o Palvelumuotoiluprosessin viimeinen vaihe, miten luodaan konseptimalli kehitetystä palvelusta?
o Erilaisia businessmalleja niiden testaaminen
o Jokainen tiimi esittelee omat projektinsa ja muut antavat vertaisarvioinnin toteutuksesta
o Kurssin päätös ja palautteet
Ennakkotehtävä:
Pohdi jokin palvelu, prosessi tai tuote, jota haluat kehittää. Kyseessä voi olla oman työpaikkasi tai harrastuksesi. Kirjoita selkeä kuvaus, mistä palvelusta, prosessista tai tuotteesta on kyse, mikä on sen kohderyhmä/asiakas ja mitä siinä tulisi kehittää ja miksi.
Palauta kirjoitus 10.3. mennessä kurssin ohjaajalle osoitteeseen outi.kinnunen@laurea.fi.