Dialogue, Encounters and Professional Interaction (5 cr)
Code: R0030-3030
General information
- Enrollment
-
09.10.2020 - 06.11.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.11.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Marika Kivistö
- Study unit
- R0030
Learning outcomes
The student is able to
- be aware of and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and direct groups
- understand the significance of the customer's participation and resources
Location and time
Monimuoto-opetus, Hyvinkään kampus. Osa opetuksesta tapahtuu verkkoympäristössä (esim verkkovuorovaikutus), tästä sovitaan tarkemmin yhdessä ryhmän kanssa. Pienryhmät voivat itse määrittää toiminta-aikansa ja paikkansa.
Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista.
Materials
Kirjallisuus:
Mönkkönen Kaarina, 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Aarnio, H. Diana -malli. Opetuksellinen verkkokeskustelu. https://blogs.helsinki.fi/valt-opekesk/dianamalli/
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90.
Keskinen, J. ym. 2012. Asiakastyö kohtaamisena - reseptejä vastavuoroisuuteen.
Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.
Teaching methods
Avoimen AMK:n tarjontaan ja erityisesti työttömille kohdennettu.
Opintojakson sisällöt:
ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
ryhmät ja niiden ohjaus
erilaiset ohjaustyylit
osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä. Sisältää myös verkko-opetusta tarpeen mukaan.
2. Itsenäinen työskentely.
3. Oppimistehtävät: Omat oppimistavoitteet, erilaiset ryhmien ohjausharjoitukset, oppimispäiväkirja/oma työkalupakki, kirjatentti ryhmässä.
4. Integroitu osuus: Työelämäyhteistyönä toteutettu ohjaustapahtuma.
Employer connections
Toteutuksessa toteutetaan ohjaustapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.
Exam schedules
Ma 9.11. 11.00-13 Johdanto kurssille ZOOM(läsnäolovelvollisuus)
pe 20.11 10 – 12 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
Ti 15.12. 8.30 -15.45 Seminaaripäivä ja kurssin reflektointi ja yhteinen päätöstilaisuus (läsnäolovelvollisuus)
Lisäksi kurssiin sisältyy luentoja, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä, joihin opiskelijan tulisi myös varata aikaa.
Student workload
Toteutuksessa työskennellään yhdessä pienryhmissä viikoilla 47-50. Ryhmät sopivat omista aikatauluistaan.
Content scheduling
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op).
Kohtaaminen, dialogisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutussuhteen ilmiöt. Lähiopetus, harjoitukset ja itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, ryhmätentti.
2. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op): Ryhmäilmiöt ja ryhmien ohjaaminen. Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen opiskelu, verkko-opetus, videointitehtävä pienryhmässä + reflektio.
3. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op). LbD-malliin perustuva, yhdessä työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjaustapahtuma: asiakasryhmän ohjaustapahtuma/keskustelutilaisuus, joka toteutetaan pienryhmissä. Tai vaihtoehtoinen Case-tehtävä oman pienryhmän kanssa. Ohjattu pienryhmätyöskentely, LbD toteutus, vertaisarviointi ja oppimispäiväkirja/oma työkalupakki (palautetaan opintojen lopussa).
Evaluation scale
H-5