Skip to main content

Social Work with Children and Young People (10 cr)

Code: R0367-3011

General information


Enrollment
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.01.2021 - 16.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Hanna Väätäjä
Vuokko Pohjanoksa
Teacher in charge
Hanna Väätäjä
Study unit
R0367

Learning outcomes

The student is able to
- discern, recognise and assess the special help needs of children and young people
- support children and young people in different life situations and operating environments
- apply information related to the specific stage of a child's and young person's life

Materials

Oppimateriaalit ovat vaihtoehtoisia ja ne selviävät opintojakson alkaessa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa.
Valmiiksi hankittuja hankkeita:
- Toimiminen nuorten kohtaamiskahviloissa Helsingissä ja Vantaalla
- Nuorten tukeminen verkossa, Moderaattorina Nuorten olohuoneessa
- Nuorten tukeminen verkossa, kouluttautuminen Sekasin -chatiin
- Työntekijän tukena toimiminen SPR:n nuorten turvatalolla (tässä Koronarajoituksia)
- Tuutoriksi maahanmuuttajataustailille nuorille, yhteistyökumppanina Plan International Suomi
Vallitsevasta tilanteesta johtuen hanketyöskentely on mahdollista korvata perehtymällä hankkeisiin muilla tavoin.

Exam schedules

Läsnäolovelvollisuus aloitus- ja opintojakson koonti -tapaamisessa. kts. lukujärjestys.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Content scheduling

Sisältö:

Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 2 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta sisältäen reflektiointia omasta nuoruudesta ja siitä, miten omat kokemukset näkyvät voimavarana ammatillisessa mielessä sekä pohdintaa omista arvoista (arviointi hyv-hyl) 2 op

Moduuli 2: Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, tunnistaminen ja arviointi 4 op
- Pienryhmätehtävä: Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja jokainen katsoo ja kommentoi toisten videoita. 3 op (arviointi T1-K5). Aiheita:
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o arkea häiritsevä pelaaminen/ somen käyttö
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o kriisi- ja trauma

Yksilötehtävä: Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)


Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
4 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen tai vaihtoehtoisesti tutustumista nuorille suunnattuihin hankkeisiin (ainakin kolme hanketta). 3 op (arviointi T1-K5)

- Palvelujärjestelmätehtävä: Nuorille suunnatut palvelut kunnassasi/valitsemassasi kunnassa, joita esitellään esimerkiksi mind-mapin avulla 1 op (arviointi hyv-hyl)

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Go back to top of page