Skip to main content

Health Promotion During Infancy and Childhood (5 cr)

Code: R0141-3007

General information


Enrollment
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Irene Latva-Korpela
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Riikka Ketonen
Teacher in charge
Riikka Ketonen
Study unit
R0141

Learning outcomes

The student is able to
- plan, implement and evaluate health promotion of families during infancy and childhood
- implementing evidence based health promotion interventions when working with families.
- take part multiprofessional work in personal, group and community level
- implement state and local health political definitions

Location and time

Tikkurilan kampus kevät 2021.

Teaching methods

Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua. Tuntien toteutustapa (zoom tai kontaktiopetus kampuksella) tarkentuu opintojen alkuun mennessä.

R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B ( työpajat; LENE -tunnit, vanhemmuusvalmennus).
Opintojaksoon integroidaan R0203 - työpaja/simulaatio opetus 2 op

Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.

Vastuuopettaja: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)

Exam schedules

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Lapset puheeksi -koulutus : 8.2, 9.2 ja 15.2 Todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa kaikkina koulutuspäivinä.

Perhepolku ohjajaja - koulutus: 25.3 B ja 26.3 A. Todistuksen saaminen edellyttää länsäoloa koko koulutuspäivän ajan.

Completion alternatives

Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).

Student workload

osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op( 54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op ( 54 h) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h

Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 20 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 61 h

Content scheduling

Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen

Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Evaluation scale

H-5

Further information

Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.

Go back to top of page