Client Centered Care and Evidence-based Nursing (10 cr)
Code: R0187-3034
General information
- Enrollment
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 30.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 7 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Sari Juvonen
- Ulla Jauhiainen
- Tanja Hakkarainen
- Kati Saarinen
- Teacher in charge
- Tanja Hakkarainen
- Groups
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
- Study unit
- R0187
Learning outcomes
The students is able to
- describe the main concepts and the operating environments of nursing
- have a professional discussion on the core values in nursing and on the application of the ethical principles of the profession
- explain the importance of the main acts and regulations governing social welfare and health care
- plan, implement and evaluate nursing care and activities of daily living under guidance
- observe and assess changes in vital functions and act accordingly
- realistically evaluate their abilities to form a professional interaction relationship with clients
- document nursing according to the national model under guidance
- apply methods and operational models that promote patient safety and occupational safety in patient care
- apply the basics of safe pharmaceutical care
- implement enteral, parenteral and topical drug administration
- administer first aid
Location and time
Tikkurilan kampus, päiväopetus
Materials
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat:
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali
Canvasin materiaalit ja tehtävät.
Kirjaaminen:
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Jokinen T & Virkkunen H. 2018. Terveydenhuollon rakenteisen kirjaamisen opas, versio 2018. THL https://verkkokoulut.thl.fi/web/kanta/tietoturva/sisallot
https://arjentietosuoja.fi/fi/#/front
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa:
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-syntyy
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.
Osa 3 Lääkehoito:
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Lääkehoidon verkkokurssin tehtävät.
Inkinen, R., Volmanen, P., Hakoinen, S. (toim.). 2016. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ohjaus 14/2016. Helsinki.
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.
Osa 4 Lääkelaskenta:
Ernvall, S., Pulli, A ym. 2010. Lääkelaskenta. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Nikkola, R., Nurkka, N. ja Paloposki, S. 2016. Annos Oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Teaching methods
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat: luento-opetus, verkkotehtävät, seminaarityöskentely ja harjoitukset
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 3 Lääkehoito: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 4 Lääkelaskenta: kontaktiopetus ja laskuharjoitukset, verkkotehtävät sekä lääkelaskut
Exam schedules
Opintojakson orientaatiot/infot ovat pakollisia, opintojakson aikataulutus ja ryhmäjaot tehdään opintojakson orientaatiotunnilla.
Aikataulut saa lukkarikoneesta
Student workload
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat 4 op (108 h opiskelijan työtä)
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 3 Lääkehoito 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 4 Lääkelaskenta (on osa lääkehoitoa)
Content scheduling
Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat (Lehtori Kati Saarinen):
•Hoitotyön periaatteet
•Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
•Potilasturvallisuus ja ISBAR-raportointi
•Eettisyys hoitotyössä
•Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa (Lehtorit Tanja Hakkarainen ja Sari Juvonen):
•Aseptiikka ja infektioiden torjunta
•Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
•Päivittäisissä toiminnoissa tukeminen
•Peruselintoimintojen arviointi (cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys)
•Hengityksen tarkkailu ja hoito
•Verenkierron ja lämmön seuranta
•Ravitsemushoito
•Nestetasapaino ja erittäminen
•Kuoleman kohtaaminen
•Ergonomia
Osa 3 Lääkehoito ja Osa 4 Lääkelaskut (lehtori Ulla Jauhiainen):
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehoitosuunnitelma
Turvallinen lääkehoito
Lääkehoidon erityistilanteet
Aseptiikka lääkehoidossa
Farmakodynamiikka
Farmakokinetiikka
Toksikologia
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkehoidon ohjaus
Evaluation scale
H-5
Further information
- Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0202 (Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1) Hoitotyön lähtökohdat, Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa sekä Lääkehoito harjoituksiin.
- Opintojakson orientaatioon/infoon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
- Laurean opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson toteutussuunnitelmassa