Skip to main content

Client Centered Care and Evidence-based Nursing (10 cr)

Code: R0187-3034

General information


Enrollment
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 30.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Sari Juvonen
Ulla Jauhiainen
Tanja Hakkarainen
Kati Saarinen
Teacher in charge
Tanja Hakkarainen
Groups
STV221KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Study unit
R0187

Learning outcomes

The students is able to
- describe the main concepts and the operating environments of nursing
- have a professional discussion on the core values in nursing and on the application of the ethical principles of the profession
- explain the importance of the main acts and regulations governing social welfare and health care
- plan, implement and evaluate nursing care and activities of daily living under guidance
- observe and assess changes in vital functions and act accordingly
- realistically evaluate their abilities to form a professional interaction relationship with clients
- document nursing according to the national model under guidance
- apply methods and operational models that promote patient safety and occupational safety in patient care
- apply the basics of safe pharmaceutical care
- implement enteral, parenteral and topical drug administration
- administer first aid

Location and time

Tikkurilan kampus, päiväopetus

Materials

Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat:

Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali
Canvasin materiaalit ja tehtävät.

Kirjaaminen:
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Jokinen T & Virkkunen H. 2018. Terveydenhuollon rakenteisen kirjaamisen opas, versio 2018. THL https://verkkokoulut.thl.fi/web/kanta/tietoturva/sisallot
https://arjentietosuoja.fi/fi/#/front
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.

Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa:

Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-syntyy
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.

Osa 3 Lääkehoito:

Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Lääkehoidon verkkokurssin tehtävät.
Inkinen, R., Volmanen, P., Hakoinen, S. (toim.). 2016. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ohjaus 14/2016. Helsinki.
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Canvasin materiaalit ja tehtävät.

Osa 4 Lääkelaskenta:

Ernvall, S., Pulli, A ym. 2010. Lääkelaskenta. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Nikkola, R., Nurkka, N. ja Paloposki, S. 2016. Annos Oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

Teaching methods

Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat: luento-opetus, verkkotehtävät, seminaarityöskentely ja harjoitukset
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 3 Lääkehoito: luento-opetus, verkkotehtävät, harjoitukset ja tentti
Osa 4 Lääkelaskenta: kontaktiopetus ja laskuharjoitukset, verkkotehtävät sekä lääkelaskut

Exam schedules

Opintojakson orientaatiot/infot ovat pakollisia, opintojakson aikataulutus ja ryhmäjaot tehdään opintojakson orientaatiotunnilla.
Aikataulut saa lukkarikoneesta

Student workload

Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat 4 op (108 h opiskelijan työtä)
Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 3 Lääkehoito 3 op (81 h opiskelijan työtä)
Osa 4 Lääkelaskenta (on osa lääkehoitoa)

Content scheduling

Osa 1 Hoitotyön lähtökohdat (Lehtori Kati Saarinen):
•Hoitotyön periaatteet
•Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
•Potilasturvallisuus ja ISBAR-raportointi
•Eettisyys hoitotyössä
•Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen

Osa 2 Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa (Lehtorit Tanja Hakkarainen ja Sari Juvonen):
•Aseptiikka ja infektioiden torjunta
•Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
•Päivittäisissä toiminnoissa tukeminen
•Peruselintoimintojen arviointi (cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys)
•Hengityksen tarkkailu ja hoito
•Verenkierron ja lämmön seuranta
•Ravitsemushoito
•Nestetasapaino ja erittäminen
•Kuoleman kohtaaminen
•Ergonomia

Osa 3 Lääkehoito ja Osa 4 Lääkelaskut (lehtori Ulla Jauhiainen):
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehoitosuunnitelma
Turvallinen lääkehoito
Lääkehoidon erityistilanteet
Aseptiikka lääkehoidossa
Farmakodynamiikka
Farmakokinetiikka
Toksikologia
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkehoidon ohjaus

Evaluation scale

H-5

Further information

- Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opiskelijan osallistumista samanaikaisesti opintojakson R0202 (Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1) Hoitotyön lähtökohdat, Hoitotyö päivittäisissä toiminnoissa sekä Lääkehoito harjoituksiin.
- Opintojakson orientaatioon/infoon ja harjoituksiin osallistuminen on pakollista.
- Laurean opetussuunnitelmat ovat osaamisperustaisia ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson toteutussuunnitelmassa

Go back to top of page