Siirry suoraan sisältöön

Palveluinnovaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9145-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Marjaana Salomaa
Päivi Mantere
Vastuuopettaja
Päivi Mantere
Opintojakso
A9145

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

Aika ja paikka

Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat pääsääntöisesti Zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääsääntöisesti Zoom-tapaamisissa.
Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.

Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

ks. aikataulu

Kansainvälisyys toteutuksella

opintojakso on suomenkielinen, mutta paljon hyvää ja kiinnostavaa materiaalia palvelumuotoilusta on englanniksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Normaali näyttöprosessi
Opintojakso kuitenkin vahvasti suositellaan suoritettavaksi toteutuksella, koska yhdessä tekeminen antaa vahvan pohjan palvelumuotoiluosaamiselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Zoom-ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Huomioi, että yhteisiin tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 25h.
Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 245 h, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää viikossa.

Sisältö ja sen jaksotus

• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä koko opintojakson ajan. Lähitapaamisia mm. Zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken aikataulun mukaisesti. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun