Skip to main content

Development of an Individual's Movement and Mobility (5 cr)

Code: G8206-3005

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2021 - 23.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Heidi Leinonen
Kati Nykänen
Riikka Saukkola
Teacher in charge
Riikka Saukkola
Groups
SFG221SN
Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi
Study unit
G8206

Learning outcomes

The student is able to
- describe the stages of human growth and development
- observe the psychomotor development of a child
- analyse an individual’s movements and mobility
- draw conclusions about a child’s activity and functional ability

Materials

Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kauranen K, 2017 tai 2020 painokset. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, ja siksi opinto-ohjelmaan sisältyviin läsnäolokertoihin (työpajat) on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi alustava suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista ointojakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota yhteys op-jakson vastuulehtoriin.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa kalenteristasi verkkotehtävien tekemiseen ja itsenäiseen opiskeluun.

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
1. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta.
2. Osassa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat lasten tai nuorten liikettä ja liikkumista näiden sensomotorisen oppimisen ja taidon kehittämisen tavoitteellisessa liikkumisen ohjauksen interventiossa
3. Osassa opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-16 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.

Nämä 3 osaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumisen psykomotorisen kehityksen kokonaisuuden siten, että 1. osassa tarkastelunäkökulma on biomekaaninen("ulkoa sisään") 2. osassa näkökulma on havaintomotoriikkaan perustuvassa motorisessa oppimisessa ja -taidon tavoitteellisessa kehittymisessä valitussa ympäristössä ("sisältä ulos") ja 3. osassa nämä em. näkökulmat yhdistyvät Ihmisen psykomotorisessa kehityksessä lasten/nuorten näkökulmasta.

Tästä kokonaisuudesta opiskelijat koostavat vielä lopputehtävän, jossa voivat halutessaan hyödyntää myös muita syksyn ft- koulutusohjelman opintosisältöjä oman osaamisensa kehittämiseksi.

Evaluation scale

H-5

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Go back to top of page