Research and Development Methods (5 cr)
Code: R0184-3106
General information
- Enrollment
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 21.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 70
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja (Finnish)
- Teachers
- Jatta Jännäri
- Kaarina Murtola
- Sini Seppä-Kortelainen
- Teacher in charge
- Kaarina Murtola
- Study unit
- R0184
Learning outcomes
The student is able to
- choose appropriate methods for a development project and provide justification for the choices
- collect and analyse empirical data
- interpret empirical results and make conclusions based on them
- recognize the ethical point of view of the research and development work
- evaluate the reliability and validity of research
- apply the principles of research communication orally and in writing
- draw up and interpret research and development reports
Location and time
Kevät 2021
22.01.2021 klo 09.00 - 11.30
29.01.2021 klo 09.00 - 11.00
05.02.2021 klo 09.00 - 11.00
12.02.2021 klo 09.00 - 11.00
19.02.2021 klo 09.00 - 11.00
12.03.2021 klo 09.00 - 11.00
19.03.2021 klo 09.00 - 11.00
09.04.2021 klo 09.00 - 11.00
23.04.2021 klo 08.30 - 11.30
Verkkotentin aikataulu:
pe 26.3.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Uusinnat: 22.04.2021 ja 20.05.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Materials
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, S.-M. & Matikainen, J. 2013. Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Valli, R. 2015: Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisää kirjallisuutta esitelty opintojakson työtilassa Optimassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
22.01.2021 klo 09.00 - 11.30 Aloituswebinaari (läsnäolovelvoitteinen)
23.04.2021 klo 08.30 - 11.30 Loppuseminaari (läsnäolovelvoitteinen)
Verkkotentin aikataulu:
pe 26.3.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Uusinnat: 22.04.2021 ja 20.05.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.
Content scheduling
Opintojakso rakentuu kolmesta osasta: laadulliset tutkimusmenetelmät, määrälliset tutkimusmenetelmät ja tutkimusviestintä.
Laadullinen ja määrällinen tutkimus:
- Tiedonhaku ja tietoperusta
- Aineistonkeruu
- Aineiston analyysi
- Kehittämismenetelmät
- Kirjallisuuskatsaus
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuksen luotettavuuden arviointi
Tutkimusviestintä:
Tutkimus- ja kehittämistyö viestintäprosessina
- raportointi, seminaariesitykset, opponointi ja tulosten julkistaminen
Tutkimus- ja kehittämistyö tekstilajina
Lähdekritiikki ja tutkimusetiikka
Tutkimusartikkelit lähteenä
Lähdemerkinnät
- lähdeviitteet ja lähdeluettelo
Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- oma ääni tutkimustekstissä, metateksti ja argumentointi
- referointi ja referoiva kieli
Evaluation scale
H-5
Further information
Tutkintosäännön 18 § mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Myös loppuseminaari on läsnäolovelvoitteinen, koska siinä jaetaan opintojakson osaaminen.