Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3028
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.08.2020 - 29.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Laurea-ammattikorkeakoulu
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Sari Haapa
- Peppi Ylläpito
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Irene Pylkkänen
- Kirsi Leinonen
- Vastuuopettaja
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Opintojakso
- R0196
Tavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Aika ja paikka
Otaniemen kampus,syksy 2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen, Immonen, Mönkäre, Pihlakari (toim.) 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.). 2016. Geriatria. Duodecim.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositukset 2020. Valtionravitsemusneuvottelukeskus ja Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Ohjaus 4/2020. Helsinki: Punamusta.
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA
Toteutustapa
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osallistava kontaktiopetus, draamaharjoitukset,ryhmäohjaus, simulaatio.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Orientaatio 27.8.2020 klo 8.30 - 11.45
Työpajat (pakolliset) A-ryhmä 10.9.2020 klo 8.30 -11.30 ja B-ryhmä 10.9.2020 klo 12.15 - 15.15
Lääkelaskut (ennen harjoittelua), lääkelaskukoe 28.8.2020 klo 15.15-16.00, I-uusinta 10.9.2020 klo 15.15 - 16.00
Lastentautien verkko-lomake (ennen harjoittelua)
Naistentautien ja synnytysten verkko-lomake (ennen harjoittelua)
Perhehoitotyön tentti 10.12.2020 klo 15-16
Ryhmänohjaustehtävät seminaari 11.12.2020 klo 8.30 - 11.45
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio 3.9.2020 klo 9 ->
Geriatrian tehtävä Canvas oppimisympäristössä
Työpajat (pakolliset) A-ryhmä 10.9.2020 klo 12.15 - 15.15 ja B-ryhmä 10.9.2020 klo 8.30 - 11.30
Portfolio tai vaihtoehtoinen suoritus Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyön tentti 11.12.2020 klo 15.15 - 16.15
Kansainvälisyys toteutuksella
Opetus tulee olemaan osittain englanninkielellä. Ryhmätehtävät ja tentin saa tehdä myös suomeksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op:
Kohtakti opetus 36h
-Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
-Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyö 16h + työpaja 4h
-Seminaari tai tentti 4h
-Naisten hoitotyö ja äitiyshuolto 16h + työpaja 4h
-Lasten lääkehoito 2h + lääkelaskutentti
-draamateoriaa 4 h
Itsenäinen työskentely 73h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
-Kontaktiopetus 32h
-Työikäisen hyvinvointi 8h
-Ikääntyvän hyvinvointi 16h (sis. Työpaja)
-Muistisairas 8h (sis.työpaja)
Itsenäinen työskentely 76h
-Geriatria (hyväksytty/hylätty)
-Portfolio tai tentti
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettajat Irene Pylkkänen ja Anna-Kaisa Hankaniemi
Perhehoitotyö
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset
Naisen hoitotyö
Äitiyshuolto
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Kirsi Leinonen
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)