Skip to main content

Research Communications (5 cr)

Code: A9324-3006

General information


Enrollment
25.11.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 14.06.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Kaarina Murtola
Teacher in charge
Kaarina Murtola
Study unit
A9324

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- toimia erilaisissa tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa
- argumentoinnin kielelliset keinot
- tulkita ja tarkastella kriittisesti tieteellisiä artikkeleja ja tutkimuksellisia tekstejä
- arvioida toisten tutkimus- tai kehittämishankkeita ja esittää niistä perusteltuja ja asianmukaisia kehittämisideoita
- laatia tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen

Location and time

Opintojaksoon liittyy kolme lähiopetuskertaa seuraavan aikataulun mukaan:
17.01.2020, klo 9.00 - 16.30
05.03. 2020 klo 9.00 - 16.30
16.05. 2020 klo 9.00 - 16.30.
Optiman työtila avautuu avausluennon yhteydessä. Opintojakson alettua ohjaus ja viestintä tapahtuvat Optiman työtilan kautta.

Materials

Opiskelumateriaali:
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.

Taustakirjallisuutta:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Strellman, U. & Vaattovaara, J. 2013 (toim.). Tieteen yleistajuistaminen 2013. Helsinki: Gaudeamus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalla tutkijalle. Juva: PS-Kustannus.
Valli, R. & Aaltola, J. 2015: Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Juva: PS-Kustannus.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Väliverronen, E. 2016. Julkinen Tiede.Tampere: Vastapaino.

Teaching methods

Opintojakso on suunnattu yamk-opiskeljoille, joten opiskelijalla tulee olla suoritettuna soveltuva korkeakoulututkinto.
Opintojakson osaamistavoitteet:
•opinnäytetyön/kehittämistehtävän edellyttämät viestintätilanteet
•argumentointikeinot
•tieteellisten artikkelien ja tutkimuksellisten tekstien tulkita ja kriittinen tarkastelu
•toisten tutkimus- tai kehittämishankkeiden arviointi ja perusteltujen kehittämisideoiden esittäminen niiden pohjalta
•tutkintoon kuuluvan tutkimus- tai kehittämishankkeen laatiminen.

Employer connections

Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan suorittamien oppimistehtävien yhteyksissä.

Exam schedules

Ks. ylempää kohta Aika ja paikka. Aikataulu on ilmoitettu myös opiskelijan lukujärjestyksessä.

Completion alternatives

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Content scheduling

Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetään lyhyt ennakkokysely, joiden pohjalta opintojakson sisältöä tarkennetaan tukemaan osaamistavoitteita ja kehittämishankkeen tutkimusviestinnän prosessia. Ennakkotehtävän palautus viimeistään 12.1.2020.

Opintojaksolla on kolme lähipäivää. Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- Opinnäytetyö tekstilajina
- Tutkimusetiikka, lähdekritiikki ja lähdemerkintöjen yleiset periaatteet
- Referointi, referoiva kieli
- Oma ääni opinnäytetyössä, metateksti ja argumentointi
- Tutkimustekstin tyyli ja kieli

Evaluation scale

H-5

Further information

Huom! Tämä opintojakso on suunnattu ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille. Edeltävä osaaminen: hyväksytty vähintään alemman korkeakoulututkinnon opinnäytetyö.

Go back to top of page