Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3085
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2020 - 25.11.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Karoliina Nikula
- Jyrki Innanen
- Opintojakso
- R0184
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Aika ja paikka
Syksy 2020 Tikkurilan kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/
KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. <http://www.jyu.fi/mehu>. (Viitattu 3.4.2018)
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Toteutustapa
Opintojaksolla on luentoja. Ohjaus luennoilla ja Canvas-työtilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 10 x 4 h = 40 h. Arvioitavan tehtävän tekeminen ja omatoiminen opiskelu 95 h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson yleiset arviointikriteerit
Arvosana 5
Opiskelija osaa
• käyttää asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä.
• käyttää asiantuntevasti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla.
• kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita
Arvosana 3
Opiskelija osaa
• käyttää systemaattisesti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• käyttää systemaattisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla
• perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.
Arvosana 1
Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen tutkimuksen käsitteitä
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia laadullisen tutkimuksen käsitteitä
• noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla
• toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Laadullinen tutkimus
• Laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet,-menetelmät ja tutkimusprosessi
• Induktiivinen sisällönanalyysi
• Laadullisen tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Määrällinen tutkimus
• Määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kyselylomake, perusmenetelmät ja tutkimusprosessi
• Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
• Excel-ohjelman käyttö tilastollisessa analyysissä ja muussa työelämälähtöisessä kehittämistyössä
Tiedonhaku
• Sähköiset julkaisut eri tietokannoissa