Research and Development Methods (5 cr)
Code: R0184-3085
General information
- Enrollment
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.09.2020 - 25.11.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 45
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Karoliina Nikula
- Jyrki Innanen
- Study unit
- R0184
Learning outcomes
The student is able to
- choose appropriate methods for a development project and provide justification for the choices
- collect and analyse empirical data
- interpret empirical results and make conclusions based on them
- recognize the ethical point of view of the research and development work
- evaluate the reliability and validity of research
- apply the principles of research communication orally and in writing
- draw up and interpret research and development reports
Location and time
Syksy 2020 Tikkurilan kampus
Materials
Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/
KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. <http://www.jyu.fi/mehu>. (Viitattu 3.4.2018)
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
Teaching methods
Opintojaksolla on luentoja. Ohjaus luennoilla ja Canvas-työtilassa.
Student workload
Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on 135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on 10 x 4 h = 40 h. Arvioitavan tehtävän tekeminen ja omatoiminen opiskelu 95 h.
Assessment criteria, approved/failed
Opintojakson yleiset arviointikriteerit
Arvosana 5
Opiskelija osaa
• käyttää asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä.
• käyttää asiantuntevasti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla.
• kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita
Arvosana 3
Opiskelija osaa
• käyttää systemaattisesti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• käyttää systemaattisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla
• perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.
Arvosana 1
Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen tutkimuksen käsitteitä
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia laadullisen tutkimuksen käsitteitä
• noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla
• toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
Evaluation scale
H-5
Further information
Laadullinen tutkimus
• Laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet,-menetelmät ja tutkimusprosessi
• Induktiivinen sisällönanalyysi
• Laadullisen tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Määrällinen tutkimus
• Määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kyselylomake, perusmenetelmät ja tutkimusprosessi
• Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
• Excel-ohjelman käyttö tilastollisessa analyysissä ja muussa työelämälähtöisessä kehittämistyössä
Tiedonhaku
• Sähköiset julkaisut eri tietokannoissa