Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.09.2020 - 14.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella, osa opintokokonaisuudesta suoritetaan verkko-opintoina.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana,Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Toteutustapa
Mitä on tarkoituksena oppia tällä opintojaksolla?
•liiketoiminnan ideointia ja kehittämistä tulevaisuustutkimuksen avulla
•asiakaslähtöisten liiketoimintamallien ja -prosessien kehittämistä
•asiakaslähtöisten tuotteiden ja palvelujen kehittämistä sekä oikeiden markkinointitoimenpiteiden valitsemista eri kohderyhmille
•tuotteiden ja palvelujen hinnoittelua
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Opiskelijatiimit kehittävät liikeidean ja liiketoimintamallin (Business Model Canvasin avulla) ja sen pohjalta tuottavat ryhmätyönä liiketoimintasuunnitelman laskelmineen.
Liiketoimintasuunnitelmaa kehitetään työpajoissa erilaisilla menetelmillä, joten jokaisen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin on tärkeää.
Yritystoiminnan käynnistämisen taloudelliset edellytykset tutkitaan arvioimalla tarvittavat alkuinvestoinnit, tulorahoitus sekä yrityksen kulurakenne.
Markkinointiosuuden teemoja ovat mm. asiakassuhdemarkkinointi, myyntityö ja arvon tuottaminen asiakkaalle. Näiden pohjalta on verkkotentti.
Saatavuuden osiossa tutustutaan toimitusketjun hallintaan, jonka tuloksena asiakas saa laatukriteerien mukaisen tuotteen tai palvelun toimitettuna sovitun aikataulun mukaisesti. Käsiteltyjä aiheita hyödynnetään tiimitehtävässä. Lisäksi osuuteen kuuluu tunneilla tehtävät harjoitustehtävät sekä harjoitustehtäviin ja kirjaan pohjautuva verkkotentti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetuspäivät
Opintojakson päätös ja loppuesitykset 7.11.2020
Verkkotentit: saatavuus ja markkinointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op 270h
Arviointiasteikko
H-5