Developing Customer-oriented Business (10 cr)
Code: R0213-3010
General information
- Enrollment
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.09.2020 - 14.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- develop customer-oriented business models and processes
- develop customer-oriented products and services
- choose the right marketing measures for different target groups
- price products and services
- launch business operations and set up a company
Location and time
Lähiopetuspäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella, osa opintokokonaisuudesta suoritetaan verkko-opintoina.
Materials
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana, Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Teaching methods
Mitä on tarkoituksena oppia tällä opintojaksolla?
•liiketoiminnan ideointia ja kehittämistä tulevaisuustutkimuksen avulla
•asiakaslähtöisten liiketoimintamallien ja -prosessien kehittämistä
•asiakaslähtöisten tuotteiden ja palvelujen kehittämistä sekä oikeiden markkinointitoimenpiteiden valitsemista eri kohderyhmille
•tuotteiden ja palvelujen hinnoittelua
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Opiskelijatiimit kehittävät liikeidean ja liiketoimintamallin (Business Model Canvasin avulla) ja sen pohjalta tuottavat ryhmätyönä liiketoimintasuunnitelman laskelmineen.
Liiketoimintasuunnitelmaa kehitetään työpajoissa erilaisilla menetelmillä, joten jokaisen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin on tärkeää.
Yritystoiminnan käynnistämisen taloudelliset edellytykset tutkitaan arvioimalla tarvittavat alkuinvestoinnit, tulorahoitus sekä yrityksen kulurakenne.
Markkinointiosuuden teemoja ovat mm. asiakassuhdemarkkinointi, myyntityö ja arvon tuottaminen asiakkaalle. Näiden pohjalta on verkkotentti.
Saatavuuden osiossa tutustutaan toimitusketjun hallintaan, jonka tuloksena asiakas saa laatukriteerien mukaisen tuotteen tai palvelun toimitettuna sovitun aikataulun mukaisesti. Käsiteltyjä aiheita hyödynnetään tiimitehtävässä. Lisäksi osuuteen kuuluu tunneilla tehtävät harjoitustehtävät sekä harjoitustehtäviin ja kirjaan pohjautuva verkkotentti.
Exam schedules
Lähiopetuspäivät
Opintojakson päätös ja loppuesitykset 7.11.2020
Verkkotentit: saatavuus ja markkinointi
Student workload
10 op 270h
Evaluation scale
H-5