Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Aika ja paikka
Poroo, 1.9.2020 - 31.12.2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja verkkoympäristöissä.
Toteutustapa
Opinnot suoritetaan lähiopetuksena Porvoon kampuksella, työskentely tapahtuu pienryhmissä.
Opinnot integroidaan yhdessä Yrittäjyys – opintojen kanssa, opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti Porvoon kampuksen Yrittäjyys- toteutus.
Opinnot suoritetaan hyödyntäen lähiopetusta, oppimisympäristönä Optima / Canvas.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yritysvierailu, sekä perehdytään työelämän kehittämisen malleihin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojen pakolliset läsnäolopäivät:
1.9.2020 - Orientaatio
27.9.2020 - Menetelmällinen työskentelypäivä
2.11.2020 - Vierailijapäivä
30.11.2020 - Seminaaripäivä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus koostuu lähiopetuksesta, seminaariopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisesta lehtorin/ lehtorien kanssa.
Lähiopetus - 36h
Pienryhmän ohjaustapaaminen - 4h
Pienryhmätyöskentely - 94 h
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen sisältöinä ovat:
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, seminaaripäivänä annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta.
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”