Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettajat
Paula Väliaho
Marika Kivistö
Hannele Pulkamo
Opintojakso
V1415

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.

Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1

Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.

Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optima-työtilassa.

Toteutustapa

Opintojaksoon sisältyy seuraavat osiot:

1. Luovuus ja toiminnallisuus sosiaalialan asiakastyössä, lähtökohdat ja taidot:
Orientaatiopäivä, luovat ja toiminnalliset pajat (tietoperusta joko lähiopetuksena tai itsenäisesti opiskellen), osallistuminen kulttuuritapatumaan, oppimispäiväkirja, tiedonhankinta ja tietoperustan hyödyntäminen oppimispäiväkirjan yhteenvedossa.

2. Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD):
Kuntoutujille suunnatun luovan ja toiminnallisen pajan suunnittelu, toteutus ja arviointi (tehdään pienryhmissä).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson toinen osio koostuu yhteistyökumppanien kanssa toteutettavista, taiteellisista/luovista/toiminnallisista ohjauskokonaisuuksita (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Ohjauskokonaisuudet toteutetaan Lbd-mallin mukaisesti erilaisissa aikuissosiaalityön kuntoutujaryhmissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

30.8.2020 Ennakkotehtävän palautus
5.9.2020 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
14.9. – 16.10.2020 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä (läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
11.9. - 3.10.2020 toteutettavat luovat ja toiminnalliset pajat: läsnäolovelvoite vähintään neljässä pajassa.
24.10.2019 Ohjausharjoitukset (läsnäolovelvoite)
2.11. - 28.11.2020 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa , läsnäolovelvoite oman ryhmän toteutuspäivänä.
12.12.2020 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely (läsnäolovelvoite)

Luovien ja toiminnallisten pajojen ajankohdat ja muut aikataulut löytyvät Pakista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, jolla on osaamistavoitteita vastaava osaaminen (arvioidaan osaamisanalyysin pohjalta), voi suorittaa opintojakson näyttönä. Kysy tarkempia ohjeita moduulivastaavalta tai opintojakson vastaavalta opettajalta.

Pajaan osallistumisen vaihtoehtona opiskelija voi suunnitella, toteuttaa ja raportoida luovan/toiminnallisen pajan valitsemalleen asiakasryhmälle. Ohjeet löytyvät Optima-työtilasta. Opiskelija voi suorittaa kaksi vaadituista neljästä pajasta tämän vaihtoehdon avulla. Jos opiskelija suunnittele, toteuttaa ja raportoi kaksi pajaa, tulee näiden pajojen olla sisällöltään erilaisia.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osio 1: Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä, lähtökohdat ja taidot
a) Luovuus ja toiminnallisuus lähiopetus: orientaatio ja pajat 25 h
b) Itsenäinen oppiminen: kulttuurivierailu, tiedonhankinta, tietoperustaan perehtyminen, oppimispäiväkirjan ja sen yhteenvedon kirjoittaminen 40 h
YHT 65 h

Osio 2: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD)
a) Lähitunnit: tutustumiskäynnit, ohjaustapahtuman suunnittelu, ohjaussuunnitelmien työstö, demopäivä, toteutus, päätösseminaari 27 h
b) Itsenäinen oppiminen: ennakkotehtävä (yksilötehtävä) 3h
Itsenäinen oppiminen, pienryhmätehtävät: Yhteydenotot ja paikan päällä tapahtuva tutustuminen työelämäkumppaniin, ohjaustapahtuman kirjalliset suunnitelmat, vertaispalaute toisen ryhmän suunnitelmasta, demopäivän ja työelämäkumppanin kanssa toteutettavan ohjaustapatuman välineiden ja materiaalien hankinta sekä muu valmistautuminen, päätösseminaariin valmistautuminen ja esityksen laadinta 40 h
YHT 75 h

Osiot 1 ja 2 yhteensä 135 h

Sisältö ja sen jaksotus

1. Osio: Luovuus ja toiminnallisuus sosiaalialan asiakastyössä, lähtökohdat ja taidot: 17.8.- 22.11.2020

2. Osio: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD): 14.9. - 18.12.2020

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Siirry alkuun