Creativity and Functionality in Client Work (5 cr)
Code: V1415-3010
General information
- Enrollment
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
17.08.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Hannele Pulkamo
- Study unit
- V1415
Learning outcomes
The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.
Location and time
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Materials
Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1
Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optima-työtilassa.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojakson toinen osio koostuu yhteistyökumppanien kanssa toteutettavista, taiteellisista/luovista/toiminnallisista ohjauskokonaisuuksita (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Ohjauskokonaisuudet toteutetaan Lbd-mallin mukaisesti erilaisissa aikuissosiaalityön kuntoutujaryhmissä.
Exam schedules
30.8.2020 Ennakkotehtävän palautus
5.9.2020 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
14.9. – 16.10.2020 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä (läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
11.9. - 3.10.2020 toteutettavat luovat ja toiminnalliset pajat: läsnäolovelvoite vähintään neljässä pajassa.
24.10.2019 Ohjausharjoitukset (läsnäolovelvoite)
2.11. - 28.11.2020 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa , läsnäolovelvoite oman ryhmän toteutuspäivänä.
12.12.2020 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely (läsnäolovelvoite)
Luovien ja toiminnallisten pajojen ajankohdat ja muut aikataulut löytyvät Pakista.
Completion alternatives
Opiskelija, jolla on osaamistavoitteita vastaava osaaminen (arvioidaan osaamisanalyysin pohjalta), voi suorittaa opintojakson näyttönä. Kysy tarkempia ohjeita moduulivastaavalta tai opintojakson vastaavalta opettajalta.
Pajaan osallistumisen vaihtoehtona opiskelija voi suunnitella, toteuttaa ja raportoida luovan/toiminnallisen pajan valitsemalleen asiakasryhmälle. Ohjeet löytyvät Optima-työtilasta. Opiskelija voi suorittaa kaksi vaadituista neljästä pajasta tämän vaihtoehdon avulla. Jos opiskelija suunnittele, toteuttaa ja raportoi kaksi pajaa, tulee näiden pajojen olla sisällöltään erilaisia.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Student workload
Osio 1: Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä, lähtökohdat ja taidot
a) Luovuus ja toiminnallisuus lähiopetus: orientaatio ja pajat 25 h
b) Itsenäinen oppiminen: kulttuurivierailu, tiedonhankinta, tietoperustaan perehtyminen, oppimispäiväkirjan ja sen yhteenvedon kirjoittaminen 40 h
YHT 65 h
Osio 2: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD)
a) Lähitunnit: tutustumiskäynnit, ohjaustapahtuman suunnittelu, ohjaussuunnitelmien työstö, demopäivä, toteutus, päätösseminaari 27 h
b) Itsenäinen oppiminen: ennakkotehtävä (yksilötehtävä) 3h
Itsenäinen oppiminen, pienryhmätehtävät: Yhteydenotot ja paikan päällä tapahtuva tutustuminen työelämäkumppaniin, ohjaustapahtuman kirjalliset suunnitelmat, vertaispalaute toisen ryhmän suunnitelmasta, demopäivän ja työelämäkumppanin kanssa toteutettavan ohjaustapatuman välineiden ja materiaalien hankinta sekä muu valmistautuminen, päätösseminaariin valmistautuminen ja esityksen laadinta 40 h
YHT 75 h
Osiot 1 ja 2 yhteensä 135 h
Content scheduling
1. Osio: Luovuus ja toiminnallisuus sosiaalialan asiakastyössä, lähtökohdat ja taidot: 17.8.- 22.11.2020
2. Osio: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD): 14.9. - 18.12.2020
Evaluation scale
H-5
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)