Siirry suoraan sisältöön

Tuottavuuden parantaminen ja palvelukehitys käyttäytymistaloustieteen keinoin (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9397-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.12.2020 - 30.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettajat
Kaisa Hytönen
Markus Kanerva
Opintojakso
A9397

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ihmisten käyttäytymistä, joka aiheuttaa käytännönongelmia niin yksityisen kuin julkisen sektorin toiminnassa
- soveltaa käyttäytymistieteellisiä perusperiaatteita käytännönongelmien ratkaisemiseksi
- arvioida kriittisesti erilaisten mallien, teorioiden ja lähestymistapojen sopivuutta palvelukehityksessä sekä tehostaa niitä käyttäytymistaloustieteellisellä ymmärryksellä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson aikana esitettävä kirjallisuus.
Itsenäinen tiedonhaku.

Toteutustapa

Kolme lähiopetuspäivää, ryhmätyönä kirjoitettu artikkeli ja lukutehtäviä Canvas-alustalla. Artikkeleiden pohjalta valmistellaan julkaisu Laurean julkaisusarjaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Artikkelitehtävä integroituu työelämäkontekstiin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähipäivät 11.12.2020, 12.2.2021, 15.4.2021 klo 9:00-16:30 Tikkurilan kampuksella.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden soveltaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lukutehtävät: 40t
Artikkelin kirjoittamiseen orientoiva yksilötyö: 20t
Artikkelin työstäminen ryhmätyönä: 50t

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla sovelletaan ohjelmassa aiemmin opittuja asioita ja suunnitellaan käytännön toimenpiteitä, joilla ihmisten käyttäytymistä voidaan muuttaa ilman kieltoja tai valintamahdollisuuksien rajoittamista. Ensisijainen tapa toteuttaa näitä toimenpiteitä on niin kutsuttu tuuppaus, englanniksi nudge, jota akateemisen tutkimustyön pohjalta hyödyntää esimerkiksi Iso-Britannian valtionhallinnon alainen Behavioural Insights Team, kun se suunnittelee keinoja vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolla oletetaan, että opiskelija hallitsee opintojaksojen A9393, A9394 ja A9395 sisällöt. Mikäli et ole suorittanut kyseisiä opintojaksoja, mutta haluat osallistua tälle opintojaksolle, niin ole yhteyksissä opintojakson opettajaan (kaisa.hytonen@laurea.fi).

Siirry alkuun