Participation and Well-being at Different Life Stages (10op)
Toteutuksen tunnus: R0196-SHG1811A
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2018 - 31.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.05.2018 - 21.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Paikat
- 30 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Kirsi Leinonen
- Vastuuopettaja
- Irene Pylkkänen
- Opintojakso
- R0196
Tavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Toteutustapa
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu.
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA
Osallistava kontaktiopetus, draama.harjoitukset, simulaatio.
Aika ja paikka
Otaniemen kampus, syksy 2018
HUOMIO! Tämä opintojakso alkaa jo 22.5. pakollisilla luennoilla. Sen lisäksi opiskelijan on osallistuttava 28.5. työpajoihin ja suoritettava kesäkautena 2018 verkko-opintoja.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio
Työpajat
Lääkelaskut
Seminaari
Lastentautien verkko-lomake:
Naistentautien ja synnytysten verkko-lomake:
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio
Portfolion palautus 7.12.2018 mennessä.
Geriatrian verkko-lomake: palautus I 7.10.2018, II 2.11.2018 , tai III 30.11.mennessä.
Osa 3. RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op
Orientaatio
Simulaatiot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op:´
Kohtakti opetus 36h
-Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
-Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyö 16h + työpaja 4h
-Seminaari 4h?
-Naisten hoitotyö 4h + 4h työpaja
-Lasten lääkehoito 2h + lääkelaskutentti
Itsenäinen työskentely 73h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
-Kontaktiopetus 32h
-Työikäisen hyvinvointi 8h
-Ikääntyvän hyvinvointi 8h (sis. Työpaja)
-Muistisairas 8h (sis.työpaja)
-Palliatiivinen hoitotyö 8h (sis.työpaja)
Itsenäinen työskentely 76h
-Geriatria tehtävälomake (hyväksytty/hylätty)
-kotihoidon tehtävälomake (hyväksytty/hylätty)
-Portfolio
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op
Kontaktiopetus 16h
-Ryhmänohjauksen teoriaa, draama-harjoitukset, ryhmänohjaustilanteiden simulaatiot
Itsenäinen työskentely 38h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettaja Irene Kontkanen ja Anna-Kaisa Hankaniemi (naistetaudit ja synnytykset)
Perhehoitotyö
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettajat Anna-Kaisa Hankaniemi ja Kirsi Leinonen
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op Opettaja Irene Kontkanen
Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
Ryhmän ohjaajuus
Ryhmäohjauksen menetelmät
Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus
Arviointiasteikko
H-5