Improving Your Study Skills and Finding Your Strengths (5 cr)
Code: 01530-3002
General information
- Enrollment
-
18.05.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.09.2020 - 15.10.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
- Study unit
- 01530
Learning outcomes
The student is able to
- The aim is to increase motivation to study.
- This involves examination of students' own study habits and their development.
- The objective is for students to learn to recognise their own ways of learning, be able to assess their own learning and studies, and learn to identify barriers to, and the resources available for, their studies
Content
Laatia tavoitteita ja aikatauluja opiskeluunsa
Hyödyntää erilaisia oppimistekniikoita opiskelussaan
Tarkastella omaa opiskelumotivaatiotansa ja parantaa sitä
Käyttää omia voimavarojaan ja tunnistaa stressin varoitusmerkkejä
Havainnoida tunteiden, asenteiden ja ilmapiirin vaikutusta opiskeluunsa
Tarkastella itseään oppijana
Suunnitella ja jäsentää omaa elämäänsä kokonaisuutena tasapainoisemmaksi
Location and time
Tikkurilan kampus
Materials
Lukupiirin valinnaisia kirjoja ovat:
Järvilehto Lauri 2014: Hauskan oppimisen vallankumous
Kokkinen, Rantanen, Väntsi, Tuomola Breitenstein 2008: Aikuisen oppijan kirja
Lonka 2015: Oivaltava oppiminen
Pihlaja Satu 2018: Aikaansaamisen taika
Mato Valtonen, Michael Gaedt: Sinun luovuutesi, omistajan käsikirja
Taskukirjat: Matthias Nöllke: Luovan työn tekniikat
Rainer Niermyer, Manuel Sayffert: Motivaatio
Jörg Knoblauchm Holger Wöltje: Ajanhallinta
myös muita mm. Hyvä stressi, Itsensä johtaminen
Minna Huotilainen ja Mona Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas
Mikko Ojanen: Otatko opiksesi? (äänikirja ja e-kirja)
Oma oppimisvalmentaja, työkirja oppimisvaikeuksien kanssa selviytymiseen
(By Oddbjorn 2009: Memo extra, vinkkejä opiskeluun (soveltuvin osin esim. sivut 9-84))
Voit myös ehdottaa jotain kirjaa, joka liittyy oppimiseen ja/tai uraan.
Teaching methods
Lähiopetus ja tehtäviä
Student workload
Opintojakso koostuu:
• Lähikontaktit 1 op
• Oppimispäiväkirja 1 op
• Itsenäiset välitehtävät 1 op
• Lukupiiri 2 op
Opintojakson suorittaminen perustuu säännölliseen, aktiiviseen, osallistumiseen tunneilla, sekä oppimispäiväkirjan kirjoittamiseen. Jotta opintojakso edistäisi opinnoissa kehittymistä, on oleellista, että kurssille pystyy osallistumaan jokaisella kerralla (kerran voi olla pois). Poissaoloista tulee sopia aina erikseen opettajien kanssa.
Content scheduling
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja eri kokoontumiskerroilla ovat:
1. Työskentelytapoihin perehtyminen, tavoitteiden asettaminen
2. Ajankäyttö opiskelussa
3. Stressi ja uupumus sekä vahvuudet ja voimavarat
4. Käsitys itsestä oppijana, oppimistyylit ja –strategiat, lukuharjoitus
5. Lukupiiri
6. Motivaatio opiskelussa, palaute, opintojakson päättäminen
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opintojakson tavoitteena on saada oma opiskelu rullaamaan ja lisätä omaa opiskelumotivaatiota. Opintojaksolla tarkastellaan omia opiskelutottumuksia ja pyritään kehittämään niitä. Tavoitteena on, että opiskelija oppii tunnistamaan omat tapansa oppia ja kykenee arvioimaan omaa oppimistaan ja opiskeluaan. Havainnoimalla oppimistaan, opiskelija lisää omaa opiskelumotivaatiotaan ja oppii tunnistamaan opiskelunsa esteitä.
Opintojaksolla jaetaan paljon oman opiskelun kehittämistä tukevia tehtäviä, lomakkeita ja malleja. Niiden tarkoituksena on tarjota erilaisia vaihtoehtoja omien opiskeluun liittyvien tapojen hahmottamisessa, auttaa suunnittelussa, ja toimia inspiraationa itselle sopivan työskentelytavan luomisessa.