Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

17.08.2020 - 14.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Anne Laaksonen
  • Marika Kivistö

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • SSB219SA
    Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, S19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä pieninä kokemuksina rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.

Opintojakson oppimisalusta Optimassa aukeaa 17.8. Opintojakson alkutehtävä tulee palauttaa viimeistään 24.8. Samana päivänä pidetään myös opintojakson esittely Zoomissa. Tämä tallennetaan ja jaetaan oppimisalueella.

Opintojakson lähiopetus toteutetaan yhteisen orientaatiopäivän sekä työpajapäivän muodossa (kaksi kontaktiopetuspäivää), joissa on läsnäolovelvollisuus. Lähiopetuspäivien jälkeen opintojakso jatkuu pienryhmissä toteutettavalla luovalla ja/tai toiminnallisella toteutuksella sekä siihen liittyvällä pienryhmäohjauksella.

Em. luova/toiminnallinen toteutus käsitellään seminaarissa. Varsinaisena seminaaripäivänä, 10.12., on läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso kootaan oppimispäiväkirjaan.

Tarkemmat tiedot ja tehtävänannot ovat Optimassa.

Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.

Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti LbD-kokemuksemme. Oppimispäiväkirjassa hyödynnetään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista sekä omasta oppimispolustasi itsellesi asettamaasi tavoitetta kohti, jota reflektoidaan teorian avulla. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto syventää kokemuksellista oppimistasi.

Opintojakson tukena hyödynnetään The Multisensory Musical Design (MMD)-mallia ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen in process). Ymmärrystä hyvinvoinnin rakenteista luodaan yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit omien valintojen pohjalta, Optimassa annetun kirjallisuuden tukemana.

Sitran sivuilta löytyy paljon lähteitä:
https://www.sitra.fi/blogit/mahtava-taidemyonteinen-yhteiskunta/

Marjanen, K. In process. Approaches for The Multisensory Musical Design (MMD): Approaches for the Musical-Artistic Dialogues at the Core of Humanities.

LibGuidesin e-aineistoihin linkittäminen: http://libguides.laurea.fi/linkit_e-aineistoihin/etusivu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Samoin toimitaan työn opinnollistamisen kanssa.

Katso lisätietoa Linkistä.

Hankitun osaamisen hyödyntäminen: Optima/Näyttöpäivä sosionomi/ Moduuli 3.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutettava LbD-työskentely rakentuu hybridinä, ko. pienryhmän suunnitelman pohjalta yhdessä valitun työelämätoimijan kanssa toteutettavaksi.

Kukin pienryhmä valmistaa tässä yhteisen suunnitelman, jota kukin ryhmän jäsen toteuttaa itsenäisesti oman yhteistyötahonsa parissa (kohderyhmät siis edustavat sosiaalialan kenttää monipuolisesti).

Suunnitelmassa toteutetaan toimintaa luovan toiminnan mallien konkretisoimiseksi, pedagogista osaamista soveltaen sekä taidekasvatuksen näkökulmien määrittelyistä lähtevän pienryhmäkohtaisen viitekehyksen avulla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Oppimisympäristö aukeaa 17.8.

Opintojakson alkutehtävän palautus ja opintojakson esittely 24.8.

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää jokaiselta opiskelijalta
- osallistumista kahteen kontaktiopetuspäivään 24.-25.9.2020, sekä
- virtuaaliseen päätösseminaariin 10.12.2020 klo 08.30 - 14.00, ja
- kaikkiin opintojakson osiin hyväksytysti. (Laurean tutkintosääntö 18 §).

Ks. toteutuksen V1415-3014 aikataulut Pakissa
Tarkemmat ohjeet Optimassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisälltöinä tarkastellaan
- taidelähtöisiä kokemuksia ja menetelmiä (musiikki, tanssi, draama, kädentaidot)
- luovuuden, taiteiden ja taidekasvatuksen pedagogiikkoja ja toimintaympäristöjä
- hyvinvoinnin, kulttuurin ja luovuuden kokemuksellisia rakenteita sosiaalialan kohtaamisissa

Nämä ohjautuvat opintojakson punaiseksi langaksi LbD-työskentelyn ja oppimispäiväkirjan kautta.

Mitä vahvemmin sitoudut, sitä enemmän saat.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Alkutehtävä, orientaatio, ja työpajat: Hyväksytty/Hylätty

Oppimispäiväkirja: yksilötason arvio 0-5
- ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- luovat ilmaisemisen tavat, tieteellisen kirjoittamisen tavat osana oppimispäiväkirjaa
- Hankitun tiedon analysoiminen ja johtopäätösten tekeminen sekä teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon yhdistäminen toisiinsa

Päätösseminaari: pienryhmäkohtainen arvio 0-5
- oman taiteellisen kokemuksen merkitys yhteistyön onnistumiseksi oppimisprosessissa
- taidepohjaisen, luovan asenteen ja heittäytymisen ilmaiseminen suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
- LbD-työskentelyn sekä siihen liitetyn pedagogiikan, konkretian ja dialogin avaaminen suhteessa työskentelylle asetettuihin tavoitteisiin asiakkaiden kohtaamisissa
- pienryhmätoiminnan itsearviointilomake


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä (ks. tarkemmin alla):

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS



Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaisen tehtäväpalautuksen sivuuttaminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Urkund: ks. Optima

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden