Erilaisten riippuvuuksien haitallisuus lapsiperheissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BS74-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2021 - 28.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymisen merkityksen
- tunnistaa haitallista riippuvuuskäyttäytymistä lapsiperheessä
- hahmottaa hoitoonohjauksen pääperiaatteet päihdepalvelujärjestelmässä
- tukea lasta ja perhettä kuntoutumisen eri vaiheissa
- tuntee oman roolinsa asiakkaan kuntoutumisprosessin eri vaiheissa
- kokemusasiantuntijuuden hyödyntämistä
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, osallistumalla kirjallisuuspiiriin sekä sen pohjalta tehtävään seminaaripäivään sekä tekemällä verkkotentin. Opintojakso edellyttää niin itsenäistä työotetta kuin myös ryhmätyöskentelyä.
Opintojakson luennoista osa on yhdistetty päihdetyön opintojaksojen luentojen kanssa.
Aika ja paikka
Teams/zoom 22.9.2021 - 29.10.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ke 22.9. Opintojakson orientaatio
To 23.9 Riippuvuuskäyttäytyminen, toipumisorientaatio, riskitekijät
Pe 1.10 Palvelujärjestelmä, tor-verkko sosiaaliohjauksen työmuotona
To 14.10 Päihde- ja mielenterveysongelmien tunnistaminen ja haasteet
To 21.10 Vierailijapäivä
Ti 26.10 Peliriippuvuus
Pe 29.10 Seminaaripäivä
Kansainvälisyys toteutuksella
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaarityöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointikriteerit / vaativuustaso II
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti