Tanja Hakkarainen
Lähiopetus
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos. Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos. Toinen seuraavista oppikirjoista: Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Työpaja ja - simulaatio harjoitteet, hybridi-opetus (Zoom) ja itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa.
Opintojakson tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hoidon tarpeen arviointi HYV/HYL
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö T1-K5
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Eija Söderlund, Hannele Moisander, Sanna Soini, Tanja Hakkarainen, Tikkurila Terveys ope X
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla opiskelijan tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
H-5
Aikataulutus Lukkarissa
Valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe aikataulutetaan joulukuun alkuun mennessä
Hoidon tarpeen arviointi 1, hybridi-opetus ja itsenäinen työskentely
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö 2 op: luennot hybridi-opetuksena, työpajat ja simulaatiot kampuksella sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta
Palliatiivinen hoitotyö 2 op: hybridi-opetus ja itsenäinen työskentely
Lääkelaskut ja lääkehoito integroidaan opetukseen mukaan
MAPA -kertaus sisältää yhden 8h opetuspäivän (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teroiaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta. Jos kysyttävää ole yhteydessä eija.soderlund@laurea.fi.
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (54 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54 h)
Tikkurila Laurea (Ratatie 22, 01300 Vantaa) sekä Zoom verkkoyhteys. Oppimisalustana Canvas
Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa