Decision-making in the Nursing of Seriously Ill Patients (5 cr)
Code: SH00BJ49-3012
General information
- Enrollment
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Krista Katela
- Sanna Soini
- Aulikki Yliniva
- Eija Söderlund
- Hannele Moisander
- Tanja Hakkarainen
- Teacher in charge
- Tanja Hakkarainen
- Study unit
- SH00BJ49
Learning outcomes
The student is able to
- plan, carry out and assess the nursing of seriously ill patients by comprehensively integrating their competence, as set out in the national competence requirements for nurses
- analyse and outline the challenges to decision-making arising from the physical, mental and social needs of clients as well as the unpredictable and complex work environment
- analyse, lead and prioritise their own clinical work depending on the patient’s and the operating environment’s requirements
Location and time
Tikkurila Laurea (Ratatie 22, 01300 Vantaa) sekä Zoom verkkoyhteys. Oppimisalustana Canvas
Materials
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos.
Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi.
Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Teaching methods
Työpaja ja - simulaatio harjoitteet, hybridi-opetus (Zoom) ja itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa.
Exam schedules
Aikataulutus Lukkarissa
Valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe aikataulutetaan joulukuun alkuun mennessä
Student workload
Hoidon tarpeen arviointi 1, hybridi-opetus ja itsenäinen työskentely
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö 2 op: luennot hybridi-opetuksena, työpajat ja simulaatiot kampuksella sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta
Palliatiivinen hoitotyö 2 op: hybridi-opetus ja itsenäinen työskentely
Lääkelaskut ja lääkehoito integroidaan opetukseen mukaan
MAPA -kertaus sisältää yhden 8h opetuspäivän (ryhmä A ja B), josta noin 4h on teroiaa ja 4h harjoituksia. Opetus on kampuksella ja osallistuminen on välttämätönta hyväksytyn suorituksen saamiseksi. Kertaukseen osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on käynyt MAPA-perusteet ensin. Jos ne ovat käymättä, voit tehdä ne keväällä tämän kertauksen sijaan. Lisenssi on aina voimassa 2 vuotta. Jos kysyttävää ole yhteydessä eija.soderlund@laurea.fi.
Content scheduling
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (54 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (54 h)
Evaluation scale
H-5
Further information
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla opiskelijan tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.)