•   Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus R0030-3028 31.08.2021-31.12.2021  5 op  (SSBOPS21, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
    - kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
    - toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
    - ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

    Vastuuopettaja

    Marika Kivistö

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.

    Toteutustapa

    Opintojakso koostuu seuraavista osista:

    1. Opetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset pienryhmissä
    2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
    3. Lbd -projekti joka linkittyy opintojaksoon R0183-3146 Projektinhallinta ja viestintä 5 - 5 op.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
    Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
    Oppimispäiväkirja: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
    Ryhmädynamiikkatehtävä Hyväksytty/Täydennettävä 0%

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    31.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SSBOPS21
    • SSB221SA
    Paikkoja

    20 - 70

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Pienryhmät
    • Ryhmä A (Koko: 40. Avoin amk: 0.)
    • Ryhmä B (Koko: 40. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Marika Kivistö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

    [Jätä yllä oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    [Kuvaa tässä projekti/hankeyhteistyö sekä muu työelämän kanssa tehtävä yhteistyö, jos sellaista opintototeutuksella on.
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista. Kentän täyttäminen ei korvaa PRM-kirjauksen tarvetta.]

    Toteutuksen tärkeät päivät

    31.8. Opintojakson aloitus, läsnäolovelvollisuus
    19.10 Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
    1.11.tai 2.11. oman kotiryhmän oppimispäiväkirja -tehtävän purku ja ohjaus, läsnäolovelvollisuus
    8.11. Ryhmänohjauspäivä A, läsnäolovelvollisuus
    9.11. Ryhmänohjauspäivä B, läsnäolovelvollisuus

    Tenttien uusintapäivämäärät 11.11.2021? ja 2.12.2021. Tehtävien palautuspäivät löytyvät Canvasta ja lukujäörjestyksestä opintojakson alkaessa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Kansainvälisyys toteutuksella

    [Kuvaa tässä kansainvälisyyden mahdollista toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
    Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.]

    Sisältö ja sen jaksotus

    Toteutuksen osat:
    1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
    2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
    3. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op)

    Opintojakson sisällöt:
    - ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
    - dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
    - sinä- ja minä –viestit
    - aktiivinen kuuntelu
    - tunteet toiminnan takana
    - ryhmät ja niiden ohjaus
    - erilaiset ohjaustyylit
    - osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
    - ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi