Siirry suoraan sisältöön

Tuuppaus kestävään kasvuun (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BT29-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

15.02.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

41 - 120

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Markus Kanerva

Vastuuopettaja

Markus Kanerva

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)

Ryhmät

  • TYJ22KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K22, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- vertailla ja luokitella kestävän kasvun käsitteitä
- arvioida ja analysoida tapoja vaikuttaa yksilöiden käyttäytymiseen
- hyödyntää keskeisiä käyttäytymistieteen ja kestävän kasvun käsitteitä ja malleja edistääkseen kiertotalouden toteutumista
- arvioida ja analysoida käyttäytymismuutoksen teemaa kestävien toimintamallien rakentamisessa
- analysoida yritysten roolia kestävyystavoitteiden saavuttamisessa
- suunnitella ja rakentaa kestävämpää yhteiskuntaa soveltamalla käyttäytymistieteellistä lähestymistapaa ja kestävän kasvun näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina käyttäen Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Opintojakson tehtävät suoritetaan itsenäisesti työskennellen. Tehtävien palautuspäivät on aikataulutettu kahden viikon välein, mutta niitä voi suorittaa nopeammin omaan tahtiin. Opintojakso alkaa 15.2.2022 ja päättyy 22.5.2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Uusi suunta : Ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi - Valto (valtioneuvosto.fi)
- Kate Raworth: Terveen talouden tulisi olla suunniteltu kukoistamaan, ei kasvamaan | TED Talk
- Behavioural nudging: an effective way to promote food sustainability? | FT Food Revolution
- Aibana, K., Kimmel, J., & Welch, S. (2017). Consuming Differently, Consuming Sustainability: Behavioural Insights for Policymaking. United Nations Environment Programme
- Lahtinen, S., & Yrjölä, M. (2019). Managing sustainability transformations: A managerial framing approach. Journal of cleaner production, 223, 815-825
- Schubert, C. (2017). Green nudges: Do they work? Are they ethical?. Ecological Economics, 132, 329-342
- Kestävän kehityksen tavoitteet | Suomen YK-liitto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 15.2.2022. Ensimmäisen tehtävän palautus on sunnuntaina 27.2.2022. Sen jälkeen kahden viikon välein on yhden tehtävän palautus niin, että viimeinen palautuspäivä 22.5.2022.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Sisältö ja sen jaksotus

Ympäristön tulevaisuuden hyvinvoinnin ja luonnonvarojen riittävyyden kannalta kestäviin toimintatapoihin siirtyminen on erittäin ajankohtainen aihe tänä päivänä niin yksilötasolla, organisaatioissa kuin yhteiskunnassakin. Tässä opinnossa tarkastelemme kestävää kasvua tukevien toimintamallien edistämistä niin yksilön, organisaation ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tasoilla. Sisältö on jaettu seuraaviin teemoihin:
Moduuli 1: Kestävä kasvu
Moduuli 2: Käyttäytymismuutos
Moduuli 3: Kestävän kasvun ja käyttäytymismuutoksen soveltaminen kiertotalouteen
Moduuli 4: Kestävistä toimintamalleista
Moduuli 5: Kohti kestävämpää yhteiskuntaa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa..

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti:

1 = 50 - 59 % pisteistä
2 = 60 - 69 %
3 = 70 - 79 %
4 = 80 - 89 %
5 = 90 - 100 %

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Englanniksi