Nudging Towards Sustainable Change (5cr)
Code: HY00BT29-3003
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 02.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.02.2022 - 22.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 41 - 120
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teachers
- Markus Kanerva
- Teacher in charge
- Markus Kanerva
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 40 . Open UAS : 40.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Study unit
- HY00BT29
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
- vertailla ja luokitella kestävän kasvun käsitteitä
- arvioida ja analysoida tapoja vaikuttaa yksilöiden käyttäytymiseen
- hyödyntää keskeisiä käyttäytymistieteen ja kestävän kasvun käsitteitä ja malleja edistääkseen kiertotalouden toteutumista
- arvioida ja analysoida käyttäytymismuutoksen teemaa kestävien toimintamallien rakentamisessa
- analysoida yritysten roolia kestävyystavoitteiden saavuttamisessa
- suunnitella ja rakentaa kestävämpää yhteiskuntaa soveltamalla käyttäytymistieteellistä lähestymistapaa ja kestävän kasvun näkökulmia
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina käyttäen Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Opintojakson tehtävät suoritetaan itsenäisesti työskennellen. Tehtävien palautuspäivät on aikataulutettu kahden viikon välein, mutta niitä voi suorittaa nopeammin omaan tahtiin. Opintojakso alkaa 15.2.2022 ja päättyy 22.5.2022.
Learning materials and recommended literature
- Uusi suunta : Ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi - Valto (valtioneuvosto.fi)
- Kate Raworth: Terveen talouden tulisi olla suunniteltu kukoistamaan, ei kasvamaan | TED Talk
- Behavioural nudging: an effective way to promote food sustainability? | FT Food Revolution
- Aibana, K., Kimmel, J., & Welch, S. (2017). Consuming Differently, Consuming Sustainability: Behavioural Insights for Policymaking. United Nations Environment Programme
- Lahtinen, S., & Yrjölä, M. (2019). Managing sustainability transformations: A managerial framing approach. Journal of cleaner production, 223, 815-825
- Schubert, C. (2017). Green nudges: Do they work? Are they ethical?. Ecological Economics, 132, 329-342
- Kestävän kehityksen tavoitteet | Suomen YK-liitto
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin
Important dates
Opintojakso alkaa 15.2.2022. Ensimmäisen tehtävän palautus on sunnuntaina 27.2.2022. Sen jälkeen kahden viikon välein on yhden tehtävän palautus niin, että viimeinen palautuspäivä 22.5.2022.
Forms of internationality
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Content and scheduling
Ympäristön tulevaisuuden hyvinvoinnin ja luonnonvarojen riittävyyden kannalta kestäviin toimintatapoihin siirtyminen on erittäin ajankohtainen aihe tänä päivänä niin yksilötasolla, organisaatioissa kuin yhteiskunnassakin. Tässä opinnossa tarkastelemme kestävää kasvua tukevien toimintamallien edistämistä niin yksilön, organisaation ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tasoilla. Sisältö on jaettu seuraaviin teemoihin:
Moduuli 1: Kestävä kasvu
Moduuli 2: Käyttäytymismuutos
Moduuli 3: Kestävän kasvun ja käyttäytymismuutoksen soveltaminen kiertotalouteen
Moduuli 4: Kestävistä toimintamalleista
Moduuli 5: Kohti kestävämpää yhteiskuntaa
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa..
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Evaluation scale
H-5