•   Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät A9323-3012 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (TYJ21SJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - monitoroida toimintaympäristöä
    - osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
    - tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
    - rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
    - liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

    Vastuuopettaja

    Minna Koskelo

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esim. • Vapaavuori, M. & von Bruun, S. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura • Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen • Lustig, P, (2015), Strategic foresight – learning from the future Triarchy Press, England • Ojasalo K., Koskelo, M., Nousiainen A.K. (2015) Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R., https://www.researchgate.net/publication/285895246_Foresight_and_Service_Design_Boosting_Dynamic_Capabilities_in_Service_Innovation • Inayatullah S (2008) Six pillars: futures thinking for transforming. Foresight 10(1):4–21 Lisäksi erikseen ilmoitettava kirjallisuus sekä artikkelit

    Toteutustapa

    Workshoptyöskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely ja kirjallinen raportti

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Etäopetukseen osallistuminen, ryhmätyöt ja kirjallinen raportti

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • TYJ21SJ
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Minna Koskelo, Sanna Ketonen-Oksi

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Etäopetuspäivät toteutetaan seuraavina ajankohtina:

    14.10.2021 klo 09.00 - 16.30
    20.11.2021 klo 09.00 - 16.30
    11.12.2021 klo 09.00 - 16.30

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy tulevaisuuden ennakointimenetelmiä soveltava kehittämistehtävä. Opintojakson luento- ja työpajapäivien teemat ovat:
    - Ensimmäinen lähipäivä: Johdanto
    - Toinen lähipäivä: Toimintaympäristön monitoroinnin purku-työpaja
    - Kolmas lähipäivä: Tulevaisuuden mahdollisuuksien tunnistaminen ja niihin tarttuminen

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

    Hyvä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

    Kiitettävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.