Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9323-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Sanna Ketonen-Oksi
  • Minna Koskelo

Vastuuopettaja

Minna Koskelo

Ryhmät

  • TYJ21SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista

Toteutustapa

Workshoptyöskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely ja kirjallinen raportti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esim.
• Vapaavuori, M. & von Bruun, S. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura
• Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen
• Lustig, P, (2015), Strategic foresight – learning from the future Triarchy Press, England
• Ojasalo K., Koskelo, M., Nousiainen A.K. (2015) Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R., https://www.researchgate.net/publication/285895246_Foresight_and_Service_Design_Boosting_Dynamic_Capabilities_in_Service_Innovation
• Inayatullah S (2008) Six pillars: futures thinking for transforming. Foresight 10(1):4–21

Lisäksi erikseen ilmoitettava kirjallisuus sekä artikkelit

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Etäopetuspäivät toteutetaan seuraavina ajankohtina:

14.10.2021 klo 09.00 - 16.30
20.11.2021 klo 09.00 - 16.30
11.12.2021 klo 09.00 - 16.30

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy tulevaisuuden ennakointimenetelmiä soveltava kehittämistehtävä. Opintojakson luento- ja työpajapäivien teemat ovat:
- Ensimmäinen lähipäivä: Johdanto
- Toinen lähipäivä: Toimintaympäristön monitoroinnin purku-työpaja
- Kolmas lähipäivä: Tulevaisuuden mahdollisuuksien tunnistaminen ja niihin tarttuminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etäopetukseen osallistuminen, ryhmätyöt ja kirjallinen raportti

Hylätty (0)

Opintojakso-osallisuminen jää puutteelliseksi, kirjallinen raportti ei ole tehtäväksiannon mukainen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.