Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9323-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Sanna Ketonen-Oksi
- Minna Koskelo
Vastuuopettaja
Minna Koskelo
Ryhmät
-
TYJ21SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Toteutustapa
Workshoptyöskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely ja kirjallinen raportti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esim.
• Vapaavuori, M. & von Bruun, S. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura
• Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen
• Lustig, P, (2015), Strategic foresight – learning from the future Triarchy Press, England
• Ojasalo K., Koskelo, M., Nousiainen A.K. (2015) Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. In: Agarwal R., https://www.researchgate.net/publication/285895246_Foresight_and_Service_Design_Boosting_Dynamic_Capabilities_in_Service_Innovation
• Inayatullah S (2008) Six pillars: futures thinking for transforming. Foresight 10(1):4–21
Lisäksi erikseen ilmoitettava kirjallisuus sekä artikkelit
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Etäopetuspäivät toteutetaan seuraavina ajankohtina:
14.10.2021 klo 09.00 - 16.30
20.11.2021 klo 09.00 - 16.30
11.12.2021 klo 09.00 - 16.30
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy tulevaisuuden ennakointimenetelmiä soveltava kehittämistehtävä. Opintojakson luento- ja työpajapäivien teemat ovat:
- Ensimmäinen lähipäivä: Johdanto
- Toinen lähipäivä: Toimintaympäristön monitoroinnin purku-työpaja
- Kolmas lähipäivä: Tulevaisuuden mahdollisuuksien tunnistaminen ja niihin tarttuminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etäopetukseen osallistuminen, ryhmätyöt ja kirjallinen raportti
Hylätty (0)
Opintojakso-osallisuminen jää puutteelliseksi, kirjallinen raportti ei ole tehtäväksiannon mukainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.