Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä ruoasta (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9222-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

10.09.2021 - 24.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Leila Jaakkola

Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät

  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso on täysin virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetuskertoja.
Ohjaus ja viestintä tapahtuvat opintojakson Canvas-työtilassa ja Zoom-tapaamisessa.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja lähdemateriaalitiedot ovat opintojakson Canvas- työtilassa.

Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä
- erilaisten dieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin
ja
- asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus on viikoilla 36 - 42, 10.9.- 24.10.2021.
Toteutus on täysin virtuaalinen. Se sisältää yhden Zoom-verkkotapaamisen, opinnon aloitusinfon.

Opinnon aloitusinfo Zoomissa:
vko 36 pe 10.9. klo 12.30 - 14.00

Aloitusinfo nauhoitetaan, ja sen voi katsoa myöhemmin, jos ei pysty osallistumaan Zoom-verkkotapaamiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Oppimateriaali ja lähteet ovat tai kerrotaan opintojakson Canvas -työtilassa.

Tässä muutamia lähteitä:

Antikainen, A. & Schwab, U. 2020. Välimeren ruokavalio, terveyttä edistävä pohjoismainen ruokavalio, kasvisruokavalio ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Duodecim Terveyskirjasto. Luettu 06.05.2021.https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271?q=Dieetit

Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 24.4.2020. www.ravitsemuspassi.fi

Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Luettu 6.5.2021. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=ruokavalio

Terveyttä edistävä ruokavalio. 2021. Ruokavirasto. Luettu 6.5.2021. https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/

Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 6.5.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan tai vähittäiskaupan salaattibaariin. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa pe 10.9., jolloin Canvas-työtila avautuu.
Toteutus päättyy su 24.10.
Toteutuksella on yksi Zoom-tapaaminen, opinnon aloitusinfo, viikoilla 36
Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h

Yhteensä 135 tuntia.

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Vko 36 - 37 RAVITSEMUS-TEEMA JA KOKOAVAN ITSEARVIOINNIN ALOITUS
- tutustuminen toteutukseen ja opiskelijakollegoihin
- tehtävä ravitsemussuosituksista

vko 38 - 41 KAKSI TEEMAA: RUOKATRENDIT-TEEMA JA PALVELUN KEHITTÄMINEN-TEEMA
HUOMIO: Voit opiskella näitä kahta teemaa neljän viikon ajan sinulle sopivalla aikataululla rinnaikkain tai peräkkäin, teeman sisällä opiskelu etenee kuitenkin tietyssä tehtäväjärjestyksessä

Muotidieetit-teeman tehtävien eteneminen:
- tehtävä tietoperustasta
- tehtävä muotidieetistä
- ryhmäkeskuskustelutehtävä muotidieeteistä

Palvelun kehittäminen-teemaN tehtävien eteneminen:
- tehtävä tietoperustasta
- esseen kirjoittamistehtävä aiheena asiakkaan palvelukokemuksen kehittäminen terveellisistä ateriavaihtoehdoista ravintolassa tai kahvilassa tai salaattibaarissa vähittäiskaupassa
- ryhmäkeskustelutelutehtävä palvelun kehittämisestä

Vko 42 KOKOAVA ITSEARVIOINTI OSAAMISEN KEHITTYMISESTÄ

Lisätietoja opiskelijoille

Suositus edeltävistä opinnoista Laurean restonomi-opiskelijoille:
- A9131 Laatu ravitsemispalveluissa ja
- A9146 Palvelujärjestelmien kehittäminen -opintojaksot
TAI
- ML00BJ51 Ravitsemispalvelut


TAI vaihtoehtoisesti
- suomalaisten ravitsemussuositusten, ravitsemuksen ja erityisruokavalioiden perusosaaminen.

OPINTOJAKSO SOVLETUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Keskustelutehtävä esittäytyminen ja ryhmäytyminen, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
2. Testi ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
3. Tietoperustatehtävä ruokatrendit, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
4. Tehtävä muotidieetistä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta
5. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
6..Tietoperustehtävä palvelusta, yksilötehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
7.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
8,. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
9. Kokoava itsearviointi osaamisen kehittymsestä, yksilötehtävä, hyv/hyl

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden