•   Terveyttä ruoasta A9222-3003 22.03.2021-16.05.2021  5 op  (TOP220SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
    - arvioida uusimpia ruokatrendejä
    - toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti

    Vastuuopettaja

    Leila Jaakkola

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta. Oppimateriaali ja lähteet ovat tai kerrotaan opintojakson Canvas -työtilassa. Tässä muutamia keskeisiä lähteitä: Aro, A. 2015. Dieetit. Luettu 15.10.2020 https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00018&p_hakusana=ruokavalio Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Luettu 15.10.2020. www.ravitsemuspassi.fi Terveyttä edistävä ruokavalio. 2020. Ruokavirasto. Luettu 15.10.2020. https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino. E-kirja tai painettu. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Luettu 15.10.2020. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf

    Toteutustapa

    Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetuskertoja.
    Ohjaus ja viestintä tapahtuvat opintojakson Canvas-työtilassa ja Zoom-tapaamisissa.
    Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja lähdemateriaalitiedot ovat opintojakson Canvas- työtilassa.

    Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä
    - erilaisten dieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin
    ja
    - asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!

    OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia.
    Tehtävien arviointi:
    1. Keskustelutehtävä esittaytyminen ja ryhmäytyminen, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    2. Kertaus ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, arviointi hyv/hyl
    3. Tehtävä muotidieetistä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta
    4. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    5.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
    6. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
    7. Kokoava itsearviointi osaamisen kehittymsiestä, yksilötehtävä, hyv/hyl

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    22.03.2021 - 16.05.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 31.01.2021

    Ryhmä(t)
    • TOP220SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Opettaja(t)

    Leila Jaakkola

    Lisätietoja opiskelijoille

    OPINTOJAKSO SOVLETUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.

    Suositus edeltävistä opinnoista Laurean restonomi-opiskelijoille:
    - A9131 Laatu ravitsemispalveluissa ja
    - A9146 Palvelujärjestelmien kehittäminen -opintojaksot

    TAI vaihtoehtoisesti
    - suomalaisten ravitsemussuositusten, ravitsemuksen ja erityisruokavalioiden perusosaaminen.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Ei koske tätä opintojaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutus alkaa ma 22.3., jolloin Canvas-työtila avautuu.
    1. Zoom-tapaaminen ma 22.3. klo 9.00 - 11.30
    HUOMIO: Opiskelijan on oltava läsnä opintototeutuksen ensimmäisellä verkkotapaamisella tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei ole tällä opintojaksolla.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:

    1. Ravitsemus- teema 20 h
    2. Ruokatrendit-teema 50 h
    3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
    4. Kokoava itsearviointi 10 h

    Yhteensä 135 tuntia.

    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Vko 12 Ravitsemus-teema:
    - Zoom-verkkotapaaminen ma 22.3.
    - tutustuminen toteutukseen ja opiskelijakollegoihin viimeistään su 28.3.
    - tehtävä ravitsemussuosituksista , palautus su 28.3.

    vko 13 - 15 Ruokatrendit-teema:
    - vko 13 Zoom-verkkotapaaminen, ma 29.3.
    - vko 13 - 14 tehtävä Muotidieetistä, palautus su 11.4.
    - vko 15 ryhmäkeskustelutehtävä Muotidieeteistä, palautus su 18.4.

    vko 16 - 18 Palvelun kehittäminen-teema:
    -vko 16 Zoom - verkkotapaaminen, ma 19.4.
    - vko 16 - 17 Essee-tehtävä asiakkaan palvelukokemuksen kehittäminen terveellisistä ateriavaihtoehdoista ravintolassa tai kahvilassa,, palautus su 2.5.
    - vko 18 ryhmäkeskustelutelutehtävä Palvelun kehittämisestä, palautus su 9.5.

    Vko 19 Kokoa itsearviointi osaamisen kehittymisestä, palautus su 16.5.

    Aika ja paikka

    Opintojakson toteutus on viikoilla 12 - 19, 22.3.- 16.5.2021.
    Toteutus on virtuaalinen ja sisältää kolme Zoom-verkkotapaamista, jotka nauhoitetaan.
    vko 12 ma 22.3. klo 9 - 10.30
    vko 13 ma 29.3. klo 9 - 10
    vko 16 ma 19.4. klo 9 - 10

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden