Terveyttä ruoasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9222-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 31.01.2021
Ajoitus
22.03.2021 - 16.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettaja
- Leila Jaakkola
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
TOP220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Palvelualat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ruokaan ja -palveluihin liittyvät riskit
- arvioida uusimpia ruokatrendejä
- toteuttaa ja kehittää terveellistä ja turvallista ruokatuotantoprosessia asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Opintojakso on virtuaalinen. Se ei sisällä lähiopetuskertoja.
Ohjaus ja viestintä tapahtuvat opintojakson Canvas-työtilassa ja Zoom-tapaamisissa.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja lähdemateriaalitiedot ovat opintojakson Canvas- työtilassa.
Tervetuloa opintojaksolle, jos haluat kehittyä
- erilaisten dieettien vertailussa ravitsemussuosituksiin
ja
- asiakkaan palvelun kehittämisessä terveyttä edistävissä ateriavaihtoehdoissa!
OPINTOJAKSO SOVELTUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus on viikoilla 12 - 19, 22.3.- 16.5.2021.
Toteutus on virtuaalinen ja sisältää kolme Zoom-verkkotapaamista, jotka nauhoitetaan.
vko 12 ma 22.3. klo 9 - 10.30
vko 13 ma 29.3. klo 9 - 10
vko 16 ma 19.4. klo 9 - 10
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina käytetään ravitsemuskirjallisuutta, lisäksi hyödynnetään palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Oppimateriaali ja lähteet ovat tai kerrotaan opintojakson Canvas -työtilassa.
Tässä muutamia esimerkkejä lähteistä:
Hakala, P. 2007. Muotidieetit puntarissa. Niveltieto 3/2007, 6 - 18. Viitattu 24.2.2021. http://nivel.fi/uploads/pdf/tietoa_nivelista/materiaalipankki/artikkelit/niveltieto/muotidieetit.pdf
Ravitsemuspassi. 2020. Valmennusaineisto: 7. Terveelliset ateriavaihtoehdot osaksi asiakaspalvelua. Viitattu 24.4.2021. www.ravitsemuspassi.fi
Schwab, U. 2020. Vähähiilihydraattinen ruokavalio ("karppaus"). Duodecim Terveyskirjasto. Viitattu 24.2.2021. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01043&p_hakusana=aro%20antti
Tuulaniemi, J. 2011. Alaluku Palvelupolku, Palvelumuotoilun keskeiset elementit, Palvelumuotoilu. E-kirja: Hä-meenlinna: Kariston Kirjapaino.
Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2018. 5. versio. Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuosituk-set 2014. Viitattuttu 24.2.2021. https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/kuluttaja-ja-ammattilaismateriaali/julkaisut/ravitsemussuositukset_2014_fi_web_versio_5.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei koske tätä opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiakkaan palvelukokemuksen kehittämistehtävä opiskelijan valitsemaan pakkaamattomia ruoka-annoksia myyvään ravintolaan tai kahvilaan. Tavoitteena on tunnistaa kehittämiskohteita asiakkaan kokemana terveellisiin ateriavaihtoehtoihin kirjallisuuteen perustuen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutus alkaa ma 22.3., jolloin Canvas-työtila avautuu.
1. Zoom-tapaaminen ma 22.3. klo 9.00 - 11.30
HUOMIO: Opiskelijan on oltava läsnä opintototeutuksen ensimmäisellä verkkotapaamisella tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole tällä opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärän jakautuminen opintojaksolla, arvio tunteina:
1. Ravitsemus- teema 20 h
2. Ruokatrendit-teema 50 h
3. Palvelun kehittämiinen-teema 55 h
4. Kokoava itsearviointi 10 h
Yhteensä 135 tuntia.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Vko 12 Ravitsemus-teema:
- Zoom-verkkotapaaminen ma 22.3.
- tutustuminen toteutukseen ja opiskelijakollegoihin viimeistään su 28.3.
- tehtävä ravitsemussuosituksista , palautus su 28.3.
vko 13 - 15 Ruokatrendit-teema:
- vko 13 Zoom-verkkotapaaminen, ma 29.3.
- vko 13 - 14 tehtävä Muotidieetistä, palautus su 11.4.
- vko 15 ryhmäkeskustelutehtävä Muotidieeteistä, palautus su 18.4.
vko 16 - 18 Palvelun kehittäminen-teema:
-vko 16 Zoom - verkkotapaaminen, ma 19.4.
- vko 16 - 17 Essee-tehtävä asiakkaan palvelukokemuksen kehittäminen terveellisistä ateriavaihtoehdoista ravintolassa tai kahvilassa,, palautus su 2.5.
- vko 18 ryhmäkeskustelutelutehtävä Palvelun kehittämisestä, palautus su 9.5.
Vko 19 Kokoa itsearviointi osaamisen kehittymisestä, palautus su 16.5.
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOJAKSO SOVLETUU MYÖS MM. TERVEYDENHUOLTO- JA SOSIAALIALAN SEKÄ LIIKETALOUDEN OPISKELIJALLE, JOKA ON KIINNOSTUNUT RUOASTA, RAVITSEMUKSESTA JA TERVEYDESTÄ.
Suositus edeltävistä opinnoista Laurean restonomi-opiskelijoille:
- A9131 Laatu ravitsemispalveluissa ja
- A9146 Palvelujärjestelmien kehittäminen -opintojaksot
TAI vaihtoehtoisesti
- suomalaisten ravitsemussuositusten, ravitsemuksen ja erityisruokavalioiden perusosaaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso 1. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Keskustelutehtävä esittaytyminen ja ryhmäytyminen, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
2. Kertaus ravitsemussuosituksista, yksilötehtävä, arviointi hyv/hyl
3. Tehtävä muotidieetistä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 40 % opintojakson kokonaisarvosanasta
4. Keskustelutehtävä muotidieeteistä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
5.. Essee palvelun kehittämisestä, yksilötehtävä, arviointi 1-5, painoarvo 60 % opintojakson kokonaisarvosanasta
6. Keskustelutehtävä palvelun kehittämisestä, ryhmätehtävä, arviointi osana kokoavaa itsearviointia
7. Kokoava itsearviointi osaamisen kehittymsiestä, yksilötehtävä, hyv/hyl
Hylätty (0)
Tuotos ei saavuta yksittäisiä arvioinnin kohteita yhdellä tai useammalla osa-alueella/ tyydyttävän tason (1-2) arviointikriteerit
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden