Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9125-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

27.10.2021 - 19.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

13 - 40

Koulutus

  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Heidi Vähänikkilä

Vastuuopettaja

Heidi Vähänikkilä

Ryhmät

  • MSA221SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
menetelmiä käyttäen

Aika ja paikka

Lähiopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voi opetus siirtyä myös osittain/kokonaan verkkoon).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina.

Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT-prosessin mukaisesti. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös yritysvierailu alan yritykseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ensimmäisellä kerralla osallistumista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä. Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson - opiskelijan tulee poissaollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu kahdesta eri osasta:
1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), allokoitu työaika 35h
2) projektityö (ryhmätyönä), allokoitu työaika 75h + esityksen valmistelu 4h

Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi pääsääntöisesti kerran viikossa. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaativuustaso 1.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu tehtävistä erikseen painotetusti (arviointi käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa), hyväksytty arvosana 1-5.

Arvioinnin painotus:

1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), painoarvo 40%
2) Projektityö (ryhmätyönä), painoarvo 60%

Projektityössä osana arviointia vertaisarviointi, tämän vaikutuksesta on mahdollisuus ettei jokainen ryhmän jäsen saa samaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle määriteltyjä oppimistavoitteita. Oppimistehtävien palauttamatta jättäminen annetun aikataulun mukaisesti ilman eri sopimusta poikkeavasta aikataulusta voi olla syynä hylätylle arvioinnille. Arviointi tarkistetaan tehtäväpalautuksen jälkeen Laurean tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa. Huomioithan ystävällisesti, että myöhässä tulleita palautuksia ei kommentoida erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta suppeasti. Tyydyttävällä tasolla opiskelija ei pysty kriittisesti käsittelemään aiheita ja ammattitermistön käytössä on suuria puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan osaaminen on hyvällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta laajasti. Hyvällä tasolla opiskelija on muodostanut eheän, laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista ja hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta erittäin laajasti. Kiitettävällä tasolla opiskelija on muodostanut laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista, hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa ja käsitellä aiheita monipuolisesti eri näkökulmat huomioiden ja esittää myös perusteltua kritiikkiä.