Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Kaisa Airo, Ville Saarikoski
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
H-5
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Oppimateriaalit ilmoitetaan Canvasissa opintojakson alettua.
Toteutus koostuu itseopiskelumoduuleista (Canvas), sekä kahdesta lähipäivästä. Itseopiskelumateriaalien omaksumista testataan Canvasissa suoritettavien verkkotenttien avulla. Lähipäivien (15.-16.10.2021) aikana opiskelijat yhteiskehittävät kiertotalouteen pohjautuvan liiketoimintamallin CELLL-työkalun avulla. Pandeamiatilanteesta johtuen lähipäivät toteutetaan luultavasti etätoteutuksena.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 35
Olli Sahimaa, Aletta Purola
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutus on suunniteltu ensisijaisesti Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille. Lisäksi vähintään 5 paikkaa on varattu muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoille. [HUOM! Päivitys 1.7.2021. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden paikat ovat tällä erää täynnä, joten ilman peruutuksia paikkoja on kurssilla enää Kestävän kasvun johtamisen YAMK -koulutuksen opiskelijoille.]
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
2 op
3 op
H-5
Lähipäivien aikana liiketoimintamallia voidaan kehittää opettajien määrittelemille case.-yrityksille, tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi ehdottaa omaa yrityskeissiä ottamalla yhteyttä opettajaan (aletta.purola@laurea.fi) ennen lähipäiviä.
15.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)
16.10.2021 09.00 - 16.00 (40 henkilöä)
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kurssilla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta, lisäksi CELLL-työkalu on kehitetty kansainvälisessä CIRC4Life-tutkimushankkeessa.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta)
Armstrong, C.M.; Niinimäki, K.; Lang, C.; Kujala, S. A Use-Oriented Clothing Economy? Preliminary Affirmation for Sustainable Clothing Consumption Alternatives. Sustain. Dev. 2016, 24, 18–31.
Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758.
Catulli, M.; Lindley, J.; Reed, N.; Green, A.; Hyseni, H.; Kiri, S. What is Mine is NOT Yours: Further insight on what access-based consumption says about consumers. In Consumer Culture Theory; Emerald Group Publishing Limited: Bingley, UK, 2013.
Mugge, R.; Jockin, B.; Bocken, N. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 2017, 147, 284–296.
Muranko, Z., Andrews, D., Newton, E. J., Chaer, I., & Proudman, P. (2018). The pro-circular change model (P-CCM): proposing a framework facilitating behavioural change towards a circular economy. Resources, Conservation and Recycling, 135, 132-140.
Mylan, J. Understanding the diffusion of Sustainable Product-Service Systems: Insights from the sociology of consumption and practice theory. J. Clean. Prod. 2015, 97, 13–20.
White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49.
Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards a circular economy: Business rationale for an accelerated transition.
Opintojakso toteutetaan seuraavalla formaatilla:
Kaksi lähipäivää, 10-11.3.2022. Lähipäivien tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, miten voidaan parhaiten edistää tulevaisuuden kestävää kuluttajuutta.
Lähipäiviin valmistaudutaan palauttamalla ennakkotehtäviä. Tehtävissä luodaan synteesi tietoperustasta ja/tai havainnoidaan kuluttajakäyttäytymistä tietoperustaa hyödyntäen.
Oppimisympäristönä on Canvas, jossa opintojakson viestintä ja tehtävien palautus tapahtuu. CANVAS-tila avautuu 7.1.2022.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arvosana kirjataan viimeistään 31.3.2022 olettaen, että opiskelija on palauttanut tehtävänsä määräaikaan mennessä.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä , tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 40
Maria Ekström
Ilmoita viimeistään 31.1.2022, mikäli et voi osallistua opintojaksolle.
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
2 op
4 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.
Toteutuksella on kaksi lähipäivää 10-11.3.2022, joissa yhteiskehitetään ja luodaan yhteinen ymmärrys aihepiiristä. Läsnäolo lähipäivinä on pakollinen. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäli läsnäolosi ei ole mahdollinen
Ennakkotehtävä Määräaika 9.3.2022
Ryhmätehtävä Määräaika 13.3.2022
Lisätietoja Canvas-oppimisympäristön avautuessa viimeistään tammikuun 2022 toisella viikolla.
Yhteistyötä kansainvälisen tutkijan kanssa
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Ennakkotehtävä 4 opintopistettä
Ryhmätehtävä + lähipäivät 1 opintopiste
Opintojaksolla tutustutaan myös ympäristövaikutusten markkinointitapoihin kriittisesti (katso lisätietoja kuluttaja-asiamiehen sivuilta). "Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan ja siksi on tärkeää, että yritykset tuovat esiin tuotteiden ympäristövaikutuksia." (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/kestava-kulutus-on-yhteispelia--kuluttajien-on-voitava-luottaa-yritysten-ymparistovaitteisiin/ ) Tarkastellaan yritysten ympäristömarkkinointia (katso esim. Kuluttaja-asiamiehen linjausta https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/ymparistomarkkinointi/ ).
Tehtäviä ei ole palautettu ajoissa.
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Maria Ekström
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arvosana kirjataan viimeistään 31.3.2022 olettaen, että opiskelija on palauttanut tehtävänsä määräaikaan mennessä.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä , tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Suomi
29.04.2022 - 03.06.2022
18.04.2022 - 15.05.2022
20 - 35
Kaisa Hytönen, Markus Kanerva, Maria Ekström
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
4 op
2 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.
Tehtäviä ei ole palautettu ajoissa.
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Lähiopetus
Tavoite: Opiskelija ymmärtää yritysrahoituksen eri instrumentit kokonaisvaltaisesti ja osaa hyödyntää niitä osana yrityksen kasvua. Tämä lisäksi opiskelija saa käsityksen vastuullisesta sijoitustoiminnasta, osana kasvuyrityksen kokonaisrahoitusta.
Sisältö: Kurssilla esitellään oman pääoman ehtoiset rahoitusmuodot (pääomasijoitus, business enkeli joukkorahoitus ja osaamispääomasijoittaminen). Tämän lisäksi opiskelija tutustutetaan käytössä oleviin lainarahoitusmuotoihin sekä oman taseen hyödyntämiseen osana innovatiivista rahoitusratkaisua. Julkisen ja yksityisen sektorin rahoitusmuotoja ja niihin vaikuttavia taustavoimia tarkastellaan vastuullisen sijoittamisen viitekehyksen kautta (ESG)
Kurssin jälkeen opiskelija;
1. osaa laskea pk-yrityksen keskeisimmät tunnusluvut.
2. tuntee yrityskaupan dynamiikan sekä kykenee määrittää pk-yrityksen arvon (tuotto- ja substanssiarvo).
3. tuntee Suomen innovaatioekosysteemiin julkisen rahoituksen hakemisen näkökulmasta.
4. ymmärtää vastuullisen sijoittamisen perusperiaatteet pk-yrityksen kontekstissa.
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
24.05.2021 - 30.05.2021
0 - 30
Antti Sekki
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
H-5
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2023
29.11.2021 - 05.12.2021
0 - 30
Olga Gurova, Marjo Poutanen, Hanna Lahtinen, Pia Saari, Markus Kanerva, Maria Ekström, Ville Saarikoski
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
Hyväksytty/Hylätty
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Laurean Resilienssijulkaisu: https://www.theseus.fi/handle/10024/499707?show=full
Organisaatiot ja yhteiskunta
Bergström, J. (2018). An archaeology of societal resilience. Safety science, 110, 31-38
Duchek, S. (2020). Organizational resilience: a capability-based conceptualization. Business Research, 13(1), 215-246.
Hamel, G., & Valikangas, L. (2004). The quest for resilience. Revista Icade. Revista de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales, (62), 355-358.
Heinonen, A. 2019. PK-YRITYKSEN RESILIENSSIN VAHVISTAMINEN OSAAMISEN TUNNISTAMISEN JA SYSTEMAATTISEN KEHITTÄMISEN KEINOIN : Työterveyslaitoksen OsaavaPK-osahankkeelle toteutettu yrityscase https://www.theseus.fi/handle/10024/159854 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) (opinnäytetyö)
Kupari, I. & Montonen, N. 2019. Organisaation muutosjoustavuuden arviointi ja kehittäminen. Teoksessa Korhonen T., Kupari I., Kurkinen-Stoor K., Lindgren J., Loikkanen O., Montonen N., Mänttäri M., Sorvoja T., Sutinen V., Tuomenharju M., Tuovinen J., Mäkimurto-Koivumaa S., Herala P., (2019). Johtaminen ja yrittäjyys digiaikana.
Walker (2019) Finding Resilience?: Change and Uncertainty in Nature and Society. Clayton, VIC: CSIRO PUBLISHING. (löytyy Finnan kautta)
Valli, L. 2020. Kuolema kuittaa univelan? : Tutkimus resilienssistä ja resilienssipotentiaalin johtamisesta kriisinhallintaorganisaatiossa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122122 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Välikangas, L., & Romme, A. G. L. (2013). How to design for strategic resilience: a case study in retailing. Journal of Organization Design, 2(2), 44-53.
Yksilön resilienssi
Klibert, J., Lamis, D. A., Collins, W., Smalley, K. B., Warren, J. C., Yancey, C. T., & Winterowd, C. (2014). Resilience mediates the relations between perfectionism and college student distress. Journal of Counseling & Development, 92(1), 75-82.
Kodama, M. (2017). Functions of career resilience against reality shock, focusing on full?time employees during their first year of work. Japanese Psychological Research, 59(4), 255-265.
Lahti, E. E. (2019). Embodied fortitude: An introduction to the Finnish construct of sisu. International Journal of Wellbeing, 9(1).
Lipponen, K. 2020. Resilienssi arjessa. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.285072 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Poijula, S. 2018. Resilienssi: muutosten kohtaamisen taito. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265523 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Wiig, S. & Fahlbruch B. Exploring Resilience. Springer Nature, 2019. (e-kirja löytyy Finnan kautta DOAB Directory of Open Access Books)
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 19.11.2021 ja 12.2.2022.
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.
19.11.2021 Tutustuminen resilienssiteemaan ja organisaatiomuutokseen (luentoja 9-12). Yhteiskehittämistä, pienissä ryhmissä 13-16
Tehdään yhteistyössä Université Gustave Eiffelin opsikelijoiden kanssa. Ensimmäisen lähipäivän opetuskieli on englanti
12.2.2022 Resilienssillä kohti muutosjoustavampaa tulevaisuutta. Kohdeorganisaation resilienssin kehittämisen projektiesitykset pienryhmissä.
Suomi
19.11.2021 - 31.03.2022
07.06.2021 - 30.09.2021
0 - 35
Maria Ekström
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
2 op
4 op
H-5
Kehitetään kohdeorganisaatioiden resilienssivalmiuksia (ryhmätyö)
Kehitetään työelämässä tarvittavaa henkilökohtaista muutosjoustavuutta (henkilökohtainen tehtävä)
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 19.11.2021 ja 12.2.2022.
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.
19.11.2021 Tutustuminen resilienssiteemaan ja organisaatiomuutokseen (luentoja 9-12). Yhteiskehittämistä, pienissä ryhmissä 13-16
Tehdään yhteistyössä Université Gustave Eiffelin opiskelijoiden kanssa. Ensimmäisen lähipäivän opetuskieli on englanti.
12.2.2022 Resilienssillä kohti muutosjoustavampaa tulevaisuutta. Kohdeorganisaation resilienssin kehittämisen projektiesitykset pienryhmissä.
Määräpäivät: 19.11.2021 (resilienssikäsitteeseen tutustumista) ja 12.2.2022 (kohdeorganisaation resilienssin kehittämisen projekti valmiina)
Opintojaksolla tehdään kansainvälistä yhteistyötä PIONEER-verkoston partnerin, Université Gustave Eiffelin kanssa.
Etäopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa ja lähiopetuskerroilla.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti. Kontaktit pidetään annetun aikataulun mukaisesti Zoom-yhteyden välityksellä.
Opintojakson työtilana toimii Canvas-oppimisympäristö. Sieltä löydät lisää tietoa opintojakson suorittamisesta ja tehtävien aikatauluista.
Opintojakson viestintä tapahtuu Canvas-työtilan kautta.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
25 - 30
Marjo Poutanen, Jukka Linna
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko
Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
5 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Opintojakson kontaktien ajankohdat löydät Pakin kalenterista.
Tehtävien päivämäärät löydät Canvas-työtilasta.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.